Artikkel Elever vil ikke la ChatGPT gjøre hele jobben for seg Videregående elever i Buskerud, Vestfold og Telemark har blitt spurt om bruk av samtaleroboter som ChatGPT i arbeid med skriving. Publisert: 07.05.2024 Hentet fra Universitetet i Sørøst-Norge (USN)
Fagartikkel Praktisk opplæring gir deg ikke nødvendigvis et fagspråk − målrettet språkopplæring må til Å kunne lese og skrive innenfor yrkesfagene er viktigere enn mange tror. Derfor er det spesielt viktig at man sørger for at flerspråklige elever får med seg begreper som hører til innenfor fagspråket. Publisert: 18.03.2024 Hentet fra Bedre skole 4/2023
Fagartikkel Store variasjoner i hvordan eksamen blir gjennomført En nylig utført undersøkelse om eksamen i vg2-programfagene i restaurant- og matfag viser store variasjoner både knyttet til forståelsen av begrepet «tverrfaglig praktisk eksamen» og selve gjennomføringen av eksamen. Dette har betydning for undervisningen gjennom skoleåret og for hva eksamenskarakteren forteller om elevenes kompetanse. Publisert: 15.02.2024 Hentet fra Yrke 3/2023
Fagartikkel Erfaringer fra lærerspesialistutdanning i yrkesfag Lærerspesialistutdanningens vektlegging av yrkesfaglig og yrkesdidaktisk fordypning bidrar til kompetanseutvikling som kommer både den enkelte yrkesfaglærer, elever, kollegaer og ledere til nytte. Publisert: 02.02.2024 Hentet fra Yrke 1/2021
Kronikk Etter tiår med dyrking av realfag, bør vi no styrke og auke fagkompetansen innom dei praktiske faga KRONIKK: Regjeringa legg 157 millionar på bordet for å få bukt med keisemda i skulen, men planen deira saknar noko vesentleg for å lukkast fullt ut. Publisert: 19.01.2024 Hentet fra forskning.no
Fagfellevurdert «Og alle vil se, at da er du bare nederst». En kvalitativ studie av ungdommers opplevelse av statushierarkier i skolemiljøet Ungdommers bekymring for egen status blant jevnaldrende er en faktor som kan ha betydning for trygghet i skolemiljøet. Hvordan opplever elever på en videregående skole eventuelle statushierarkier i det sosiale skolemiljøet, og hvordan forholder de seg til disse? Publisert: 05.12.2023 Hentet fra Paideia 24/2022
Podcast Lærerrommet: Skolestress og helseplager Hvilke grep kan skolen, lærerne og skolemyndighetene ta for å gjøre ungdommene mindre skolestressa? Publisert: 16.11.2023 Hentet fra Utdanningsforbundet
Kronikk Tiendeklassinger er for dårlig forberedt til å velge videregående skole KRONIKK: Snart går fristen ut for å søke plass på videregående skoler. For mange tiendeklassinger er dette en vanskelig vår. De burde fått bedre hjelp på skolen. Publisert: 01.11.2023 Hentet fra forskning.no
Fagartikkel Barns rett til å involveres i undervisning og egen læring Barn i skolen trenger rom og muligheter for å fremme sine synspunkter. Det innebærer at de trenger et relevant publikum som tar synspunktene deres på alvor og oversetter dem til passende handlinger. Publisert: 18.10.2023 Hentet fra Bedre skole 2/2023
Podcast Systematisk arbeid mot mobbing i skulen Kvifor oppstår mobbing? Og korleis bør eigentleg skular jobbe best mogleg for å førebygge mobbing, men også for å ta vare på alle involverte dersom ei mobbesak oppstår? Publisert: 17.10.2023 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Artikkel Fagfornyelsen yrkesfag oppleves som vellykket, men krevende I evalueringen av fagfornyelsen yrkesfag, viser en ny forskningsrapport fra NIFU blant annet at nye læreplaner oppleves som vellykket, men krevende. Vi ser også at de fleste yrkesfaglige utdanningsprogrammene opplever vekst eller stabilitet i de første tre årene etter fagfornyelsen. Publisert: 26.09.2023 Hentet fra NIFU
Artikkel Hjernen i sentrum: Ungdomshjernen er formbar og sårbar Den rivende utviklingen ungdomshjernen går igjennom for å «bli voksen» gjør den også ekstra sårbar - blant annet for psykiske lidelser. Publisert: 08.06.2023 Hentet fra Det samfunnsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo