Rektorrollen – styrt eller støttet? Dette er navnet på rapporten Skolelederforbundet publiserte august 2023. I denne episoden diskuterer vi utviklingen frem til der vi er i dag og mulige løsninger. Flere aktører peker på skoleeierskapet. Hva bør skje der?

Hør episoden her:

Under Arendalsuka presenterte Skolelederforbundet rapporten "Rektor – Styrt eller støttet". Rapporten reiser flere spørsmål rundt utviklingstrekk i norsk skoleeierskap og konsekvensene dette har fått for rektorenes handlingsrom og muligheter til lede gode profesjonsfellesskap.

Alene med ansvaret

Rapporten viser at skoleledere står alene med et stort ansvar i flere saker. Rektorene opplever relativt stor frihet i pedagogisk utvikling av skolen, men økonomi og andre administrative forhold er flere steder strengt kontrollert og regulert. Det er særlig håndtering av kapittel 9a-saker som oppleves belastende. Kravene og sjekklistene er omfattende, mens avlastning for rektor oppleves minimal flere steder. En rektor i skvis påvirker også lærernes handlingsrom og rektors anledning til å lede personalet på forsvarlig vis og til beste for elevene. Hva betyr rektors handlingsrom for lærers mulighet til å gjøre gode, etiske valg i klasserommet. 

Les rapporten her (ekstern lenke)