Artikkel Tillitsarbeidet mellom foreldrene og barnehagen Foreldre og personale i barnehagen er helt avhengige av hverandres tillit. Begge parter arbeider derfor aktivt for å få til dette. Men det er ikke alltid det fungerer, ser en dansk barnehageforsker. Publisert: 07.02.2023 Hentet fra Vetuva
Artikkel Opplever barna at barnehagen er et sted med mye støy? Flere studier har slått fast at voksne som jobber i barnehager, plages av støy. Nå har en gruppe forskere spurt hva barna synes. Publisert: 04.01.2023 Hentet fra Vetuva 2022
Artikkel Slik kan personalet stimulere leiken Personalet i mange barnehagar er usikre på korleis dei kan støtte dei sosiale ferdigheitene til barna i leik. Publisert: 16.12.2022 Hentet fra Vetuva 2022
Artikkel Har aldersblanding noe å si for barns språkutvikling? Aldersblandede grupper blir brukt i barnehager i flere land for å gjøre barna bedre i språk. Men fungerer det? Publisert: 14.12.2022 Hentet fra Vetuva 2022
Artikkel En barnehage med plass til alle I Oslo-barnehagen Gydas vei står mangfold høyt på agendaen året gjennom. Barnas åpenhet og nysgjerrighet rundt ulike måter å leve på gjenspeiles både i leken, i de fysiske omgivelsene og i den pedagogiske tilnærmingen. Publisert: 28.11.2022 Hentet fra Vetuva 2022
Artikkel Mamma, pappa og barn: Den tradisjonelle kjernefamilien dominerer i barns rollelek Barn er bevisst på at det kan være to mammaer eller to pappaer i en familie. Likevel gifter ikke Barbie seg med andre enn Ken i barnehagen. Publisert: 21.11.2022 Hentet fra Vetuva 2022
Artikkel De yngste barna får lite støtte på læring og språk I en norsk studie har forskerne gått systematisk til verks for å finne ut hvor mye støtte barnehagepersonalet gir til barna i alderen fra 1 til 3 år. Publisert: 17.11.2022 Hentet fra Vetuva 2022
Artikkel Slik kan barnehageansatte hindre mobbing Mobbing og krenkende adferd blant barn tar mange former. Barnehager som er gode på å motarbeide dette, har ofte noen fellestrekk. Publisert: 14.01.2021 Hentet fra Vetuva 2019