Fagartikkel Hva jeg vet, og hva jeg tror. Kritisk tenkning rundt kunnskap og meninger Å kunne skille mellom det vi vet, og det vi tror, er en viktig del av det å tenke kritisk. Praktiske øvelser til bruk i klasserommet kan bidra til å vise forskjellen. Publisert: 02.01.2024 Hentet fra Bedre skole 3/2023
Fagartikkel Kritisk tenkning gjennom muntlig praksis For å lykkes med kritisk tenkning i klasserommet må elevene arbeide mer og bedre med muntlige aktiviteter. Noen enkle grep kan få flere elever til å delta i samtaler preget av mangfold i synspunkter. Publisert: 17.03.2022 Hentet fra Bedre skole 4/2021
Fagartikkel Kritisk om kritisk tenkning Kritisk tenkning framstilles ufullstendig i læreplanene og faglitteraturen. I fagfornyelsen blir spørsmål om sannhet og rett tonet ned eller utelatt helt. Vekten legges heller på kildekritikk og kritisk tenkning som en teknisk metode. Publisert: 18.01.2021 Hentet fra Bedre skole 2/2020