Fagartikkel Fem tips til god språkstimulering i barnehagen Å snakke med barn om det de er opptatt av, og å bruke mange og varierte ord sammen med barna er to av fem måter å støtte barns språklæring i barnehagen på. Publisert: 15.06.2023 Hentet fra Første steg 1/2023
Fagfellevurdert Barnehagens garderobe som semiotisk landskap – og et sted for barns literacy? I barnehagen har det uformelle hverdagslivet stor betydning for barns læring. Dette er et perspektiv som innebærer å kunne se et didaktisk potensial for læring i alle situasjoner i alle barnehagens rom, inkludert garderoben. Publisert: 10.03.2023 Hentet fra Nordic Journal of Literacy Research (Vol. 8) 2/2022
Fagfellevurdert En studie av barnehagebarns redesign av medieuniverset Ninjago I denne studien analyseres en gruppe barnehagebarns samtale og språklige uttrykk i en fargeleggingsaktivitet med figurer fra et medieunivers eksemplifisert med legoverdenen Ninjago. Hensikten med studien er å undersøke barnas språklige redesign av Ninjago. Publisert: 16.12.2020 Hentet fra Barn (Vol. 38) 3/2020
Fagartikkel Fire veier til godt språkmiljø Dersom du bruker samtaler, bøker, poetiske tekster og er tilstedeværende i barnas lek, sørger du for å jobbe fram et godt språkmiljø i barnehagen. Publisert: 07.06.2018 Hentet fra Første steg 2/2018