Fagfellevurdert Matematikklæreres refleksjoner om egne undervisningsutfordringer Matematikkundervisning stiller krav til matematikkfaglig og matematikkdidaktisk kunnskap. Denne studien retter fokuset mot hvilke matematiske undervisningsutfordringer som er i fokus når lærere reflekterer over egen undervisning, og hvilke deler av den profesjonelle kunnskapsbasen de trekker inn i refleksjonene. Publisert: 23.03.2021 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 15) 1/2021
Fagfellevurdert Matematikklæreres oppfatninger om ingrediensene i god matematikkundervisning Matematikklærere fremhever elevrespons som den mest avgjørende faktoren for undervisning av høy kvalitet i denne studien. Når diskusjonen omhandler lærerne, fremheves egenskaper ved lærere mer enn fagkunnskap i matematikk som en avgjørende faktor for undervisning av høy kvalitet. Publisert: 13.09.2016 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 10) 3/2016
Fagfellevurdert Kartlegging av læreres kunnskap er ikke enkelt Dersom en skal måle og studere kunnskapene til norske matematikklærere, er det viktig å ha et kritisk blikk på hvilken kunnskap som skal måles, hvordan denne kunnskapen eventuelt skal måles, og ikke minst hvorfor. Publisert: 23.01.2015 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 9) 1/2015