Blogg Guttastemning i gym Etter et unntaksår i 2021 hvor jentene fikk bedre karakterer enn guttene i gym , er gutta tilbake på karaktertoppen i 2022. Publisert: 10.02.2023 Hentet fra forskning.no
Kronikk Hva gym egentlig er DEBATT: Gym heter ikke gym! Gym er ikke bare en pause! Gym er ikke det samme som idrett! Gym er ikke et helsefag! Publisert: 06.01.2023 Hentet fra forskning.no
Blogg Kroppslig læring = kroppsøvingsfaget! Kroppsøvingsfaget er en kulturbærer av vår felles bevegelseskultur. Men, i dagens sosiale verden vektlegges i stor grad et objektivt kroppssyn. Publisert: 03.06.2022 Hentet fra forskning.no
Blogg Lærere og forskere på samme lag: Etablering av fagnettverk i kroppsøving Lærere og forskere skal jobbe tett med å utvikle kroppsøvingsfaget. Publisert: 30.11.2021 Hentet fra forskning.no
Kronikk Kroppsøvingsfaget: Fra diltende lillebror til selvstendig ungdom Kroppsøving vil ikke lenge være idrettens diltende lillebror. I den nye læreplanen er det flere indikasjoner på at faget er i en løsrivelsesprosess fra idrettens makt og mening. Publisert: 04.11.2021 Hentet fra forskning.no
Fagfellevurdert Kroppsøvingslæreren som en inkluderende pedagog i skjæringspunktet mellom individ og samfunn Forskning har vist at kroppsøvingsfaget favoriserer enkelte elevgrupper og marginaliserer andre. Hva kjennetegner kroppsøvingslærere som jobber sosialt inkluderende? Publisert: 22.10.2020 Hentet fra Journal for Research in Arts and Sports Education - JASEd (Vol. 4) 1/2020
Fagartikkel Kroppsøving mer enn «fysisk aktivitet» Elevenes rett til kroppslig læring kan bli erstattet av pliktige fysiske aktivitetstiltak i skolen – det vil si tiltak som har snevrere mål enn det tradisjonelle kroppsøvingsfaget. Men det har vist seg vanskelig å dokumentere at tilsvarende krav til fysisk aktivitet i andre land har hatt effekt på skoleelevers fysiske aktivitetsnivå, helse eller skoleprestasjoner. Publisert: 09.05.2018 Hentet fra Bedre skole 4/2017
Kronikk Garderoben i gymmen – et mulighetsrom? Vi har alle hatt kroppsøving, eller gym som vi egentlig kalte det, og husker hva som kunne foregå der, ikke minst i garderoben. I denne kronikken etterlyser skribentene lærernes tilstedeværelse i garderoben i gymtimene på skolen. Publisert: 31.03.2016 Hentet fra Høgskolen i Innlandet