Artikkel Ulike typer motivasjon – betydning for psykisk helse Å gjøre noe som gir mening, er viktig for god psykisk helse. Elevene i klasserommet kan ha ulik type motivasjon, og læreres kunnskap om dette kan bli avgjørende for elevenes utvikling. Publisert: 07.04.2019 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Artikkel Dobbelt så mange elever føler at de ikke passer inn i skolen Nå er norske elever i toppsjiktet i lesing, og for første gang bedre enn OECD-snittet i alle fagene PISA måler. Men rapporten viser også at flere elever føler at de ikke passer inn i skolen, er ensomme eller føler at de holdes utenfor. Publisert: 09.12.2016 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Artikkel Mestringsklima eller prestasjonsklima? En studie blant norske 8. klassinger viser at opplevelsen av det motivasjonelle klima i klassen henger sammen med både emosjonelle og atferdsmessige problem. Publisert: 30.04.2015 Hentet fra Læringsmiljøsenteret