Blogg Pedagogiske tiltak kan gi barn bedre språkferdigheter, men hvordan tiltaket gjennomføres er avgjørende De fleste vil intuitivt tenke at stimulering av barns språk gjennom høytlesing, språkgrupper og lignende nærmest automatisk gir en effekt, og kan hjelpe barn med språkvansker. Dessverre er det ikke så enkelt. Publisert: 28.10.2020 Hentet fra Læringsbloggen
Blogg Nye metoder for å bedre forstå, diagnostisere og predikere dysleksi Det er flere grunner til at dysleksi er vanskelig å diagnostisere. En ny artikkel av Richard Wagner og kolleger (1) University gir imidlertid interessant perspektiver på hvordan vi med nye metoder kanskje kan gjøre det både enklere og sikrere. Publisert: 23.05.2019 Hentet fra Læringsbloggen
Blogg Skyldes dysleksi unormal utvikling av hjernen? Dysleksi blir ofte betegnet som en nevrobiologisk utviklingsforstyrrelse eller på engelsk “neurodevelopmental disorder”. Noen kaller det til og med en nevrologisk forstyrrelse. Men er dette egentlig riktig? Publisert: 20.04.2018 Hentet fra Læringsbloggen