Fagfellevurdert Læreres vurderinger av ulike elevgrupper i skolen Ethvert samfunn har sine normer for normalitet og avvik. Dette uttrykkes og kategoriseres i hva som lovlig og ulovlig, rett og galt, naturlig og unaturlig, friskt og sykt, osv. Publisert: 23.11.2017 Hentet fra Paideia Vol 13. 1/2017
Fagartikkel «Med rom for alle» Kvalitetssikring av spesialundervisning i Lillehammerskolen Denne artikkelen omhandler et FOU-arbeid som er blitt gjennomført i tidsrommet 2011–2015 i Lillehammer kommune. Vinteren 2011/12 foretok Senter for praksisrettet utdanningsforskning ved Høgskolen i Hedmark en evaluering av i hvilken grad skolene oppfyller kravet om å drive tilpasset opplæring, ved å undersøke forholdet mellom ordinær opplæring og spesialundervisning i Lillehammerskolene. Resultatene fra dette arbeidet danner grunnlag for et utviklingsarbeid som fortsatt pågår i kommunen. Publisert: 21.05.2015 Hentet fra Spesialpedagogikk 3/2015
Fagfellevurdert Reduksjon i andel elever som mottar spesialundervisning Artikkelen handler om hvilke sammenhenger det er mellom læringsmiljøet og bruk av ressurser til spesialundervisning. Danske erfaringer med bruk av LP-modellen viser en reduksjon av spesialundervisning når lærerne vektlegger et relasjonelt perspektiv på læring og undervisning, i motsetning til et individ orientert perspektiv. Publisert: 08.01.2011 Hentet fra Paideia Vol 1. 1/2011