Fagartikkel Tourettes syndrom og selvregulering Denne artikkelen gir en beskrivelse av hva som kjennetegner Tourettes syndrom, hva personer med denne diagnosen og eventuelle tilleggsdiagnoser- og vansker strever med, og hvordan man best kan tilrettelegge slik at de får en best mulig hverdag. Publisert: 28.10.2021 Hentet fra Spesialpedagogikk 2/2021
Fagartikkel Forsterket oppfølging i overgangen barnehage–skole for barn med utfordrende atferd Overgangen mellom barnehage og skole er sårbar for alle barn, og ekstra sårbart hvis et barn har utfordrende atferd. Denne artikkelen tar utgangspunkt i et utviklingsarbeid i Ålesund kommune der fokus har vært på hvordan man kan tilrettelegge for at disse barna skal få en best mulig start på sin skolegang. Publisert: 22.03.2018 Hentet fra Spesialpedagogikk 2/2018
Fagartikkel «Det er nå godt at hun bryr seg» - Elever med AD/HD og deres opplevelse av relasjon til kontaktlærer Denne artikkelen bygger på en intervjustudie av tre elever med AD/HD om hvordan de opplever skolehverdagen og relasjonen til kontaktlæreren sin. Publisert: 20.04.2015 Hentet fra Spesialpedagogikk 3/2015
Fagartikkel God skolestart for urolige barn Denne artikkelen tar for seg et prosjekt som har om mål å sette i verk tiltak for å gi urolige barn en god skolestart og forhindre konsekvensene av feil oppfølging og mangel på tilrettelegging. En mor pekte ut prosjektets mål ved å fortelle om et barn som før høstferien i 1. klasse hadde opplevd ikke å bli invitert i to fødselsdager. Publisert: 16.07.2014 Hentet fra Spesialpedagogikk 7/2014