Fagartikkel Barn med språkforstyrrelser og et godt språkmiljø i barnehagen for alle barn Henvisninger av barnehagebarn til PP-tjenesten dreier seg ofte om bekymring for barnets språkutvikling. Forfatteren av denne artikkelen har mange års erfaring som pedagogisk-psykologisk rådgiver og gjør her rede for ulike språkforstyrrelser og hvordan barnehagen kan legge til rette for et godt språkmiljø for alle barna, og spesielt for de barna som trenger ekstra utredning og tiltak knyttet til språkutviklingen. Publisert: 05.04.2022 Hentet fra Spesialpedagogikk 4/2021
Fagartikkel Spesialpedagogikk i barnehagen – metoder og tilnærminger Denne artikkelen presenterer metoder og tilnærminger som kan brukes i spesialpedagogisk arbeid i barnehagen. Forfatteren belyser hvordan holdninger og verdisyn påvirker prosesser knyttet til samarbeid og tidlig intervensjon. Publisert: 26.10.2021 Hentet fra Spesialpedagogikk 2/2021
Fagartikkel Relasjonsarbeid og livsmestring i barnehagen. Kan omsorg fremme livsmestring? Denne artikkelen drøfter hvordan barnehagepersonalet kan arbeide med livsmestring i tråd med de føringer og holdninger som blir beskrevet i Rammeplanen for barnehagen. Dette er viktig for alle barn, men spesielt viktig overfor de sårbare barna. Publisert: 11.03.2021 Hentet fra Spesialpedagogikk 1/2020
Fagartikkel Barnet si stemme i kontakt med PPT og sakkunnig arbeid Denne artikkelen tek opp eit viktig tema om barn sin rett til å medverke i det som angår dei. Om det kan vere utfordrande å høyre barn direkte i sakshandsaminga, er det likevel på tide å sjå nærare på korleis ein på beste måte kan få fram barneperspektivet og barnet si stemme. Dette er sterkt forankra i lovverket og i barnekonvensjonen som Noreg har slutta seg til. Publisert: 18.11.2020 Hentet fra Spesialpedagogikk 3/2019
Fagartikkel Kule krabatar leikar – angstførebygging gjennom leik Denne artikkelen omhandlar ei utprøving av eit leikeprogram som har til hensikt å førebyggje angst for tilbakehaldne barnehageborn. Programmet er opphavleg laga i Australia, men er omsett til norsk, og her omtalast den norske versjonen. Publisert: 25.08.2013 Hentet fra Spesialpedagogikk 8/2013