Fagartikkel Barn med nedsatt hørsel i barnehage og skole Denne artikkelen redegjør for forskningsresultater om hvordan nedsatt hørsel i mild til moderat grad kan påvirke språktilegnelsen hos barnehagebarn og på språk- og leseferdighetene til elever i grunnskolen. Det blir også gitt tips om hvordan pedagoger kan tilrettelegge for at barn med nedsatt hørsel skal få best mulige utviklingsmuligheter. Publisert: 03.11.2022 Hentet fra Spesialpedagogikk 1/2022
Fagartikkel Relasjonsarbeid og livsmestring i barnehagen. Kan omsorg fremme livsmestring? Denne artikkelen drøfter hvordan barnehagepersonalet kan arbeide med livsmestring i tråd med de føringer og holdninger som blir beskrevet i Rammeplanen for barnehagen. Dette er viktig for alle barn, men spesielt viktig overfor de sårbare barna. Publisert: 11.03.2021 Hentet fra Spesialpedagogikk 1/2020
Fagartikkel Tidlig innsats for barnehagebarn i risiko Denne artikkelen har undersøkt studenters erfaringer fra en videreutdanning om barn i risiko. Funnene viser at økt kunnskap og arbeidet i veiledningsgruppene har endret studentenes praksis i omgang med sårbare barn og deres foreldre i barnehagen. Publisert: 05.08.2015 Hentet fra Spesialpedagogikk 3/2015
Fagartikkel Fosterbarn med tilknytningsvansker - med fokus på behov for tilrettelagte tiltak i barnehagen I denne artikkelen blir det rettet fokus mot en gruppe utsatte barn; fosterbarn med tilknytningsvansker. Mange fosterbarn har med seg en tung bagasje før de kommer til fosterhjemmet. Det handler ofte om vanskelige oppvekstforhold som har vært preget av ulike former for omsorgssvikt over tid. Publisert: 17.06.2011 Hentet fra Spesialpedagogikk 6/2011