Artikkel En barnehage med plass til alle I Oslo-barnehagen Gydas vei står mangfold høyt på agendaen året gjennom. Barnas åpenhet og nysgjerrighet rundt ulike måter å leve på gjenspeiles både i leken, i de fysiske omgivelsene og i den pedagogiske tilnærmingen. Publisert: 28.11.2022 Hentet fra Vetuva 2022
Artikkel Barna lærer kritisk tenkning gjennom diskusjoner Barn skal lære å ta vare på seg selv, hverandre og naturen. Men hvordan kan barnehagen gi barna en begynnende forståelse for bærekraftig utvikling? Publisert: 03.05.2016 Hentet fra Vetuva 2016
Artikkel Danning skjer gjennom refleksjon Etiske refleksjonar om IKT er ein naturleg del av kvardagen i barnehagen, meiner forskar Svein Sando. – Vi må finne balansen mellom for mykje og for lite. Mellom å vere for romslege eller for tilbakehaldne. Det gjer vi best gjennom å snakke med barna. Publisert: 03.05.2016 Hentet fra Vetuva 2016
Artikkel Ikke alle barn har medbestemmelse i barnehagen Barn som går i barnehage har ulik sosial bakgrunn. Barnehagen kan bidra til å jevne ut de sosiale forskjellene, men da må personalet ha blikk for det enkelte barnet. Det har de ikke alltid, mener Lone Svinth. Publisert: 02.05.2016 Hentet fra Vetuva 2016