Under finner du artikler sortert etter publiseringsdato.

 

Tøff overgang fra barnevern til voksenliv

Ungdom i barnevernet trenger mer støtte enn andre når de skal over i voksenlivet. Men oftest får de mindre. Noe kan gjøres, om vi vil.

 

Hva er den beste hjelpen når ungdom sliter?

Vinneroppskriften inneholder tre faste ingredienser, ifølge ny forskning.

Omtale

Kan økt satsing på helsesøstre gi bedre læringsmiljø i skolen?

Hva skjer når kommuner får mer midler til å bruke på helsesøstre i skolen? Forskere fra NIFU skal i samarbeid med Læringsmiljøsenteret og Folkehelseinstituttet undersøke dette.

 

Forsker bekymret over spedbarnsforeldres mobilbruk

Nina Misvær har fem konkrete råd. – Vær bevisst på mobilbruken når du er sammen med spedbarnet ditt, påpeker hun.

 

Hva prøver babyen å fortelle deg?

Klarer foreldre å skjønne hva babyen deres prøver å si? For å lære mer om dette har en forskningsgruppe ved UiT laget sin helt egne bildedatabase med babyers ansiktsuttrykk.

Fagfellevurdert

Fullføring på bygg- og anleggsteknikk. En sammenlikning av unge gutter med og uten hjelp fra barnevernet

Utsatt ungdoms framtidige muligheter på yrkesfag avhenger mye av hvordan problemet med lave skolekarakter blant disse ungdommene blir løst. Det er likevel viktig å ikke overse at også andre sider ved

Fagfellevurdert

Spesialundervisning, læringsmiljø og inkludering

Mange elevar som får spesialundervisning, gir uttrykk for ein langt mindre gunstig situasjon i skulen enn dei som ikkje får spesialundervisning. Slik inkludering, arbeidsmiljø og spesialundervisninga

 

– Skolen må ruste utviklingshemmede for voksenlivet

Det er læreres ansvar å hjelpe barn og unge med utviklingshemming til å bli selvstendige. Allerede i barndommen må de lære strategier for dette

Kronikk

Mer av det samme, eller må vi tenke nytt? Et postmoderne perspektiv på spesialpedagogikken

- Som PP- rådgiver erfarte jeg ofte at spesialundervisningen ikke alltid ble organisert på elevens vilkår. Min intensjon er ikke et angrep på skolen, men å initiere til en nyttig debatt. Skal vi

 

Ulike tilbud til elever med særskilte opplæringsbehov

Kommuner forvalter opplæringslova og -forskrift svært forskjellig. Det bidrar til ulikheter i tjenestetilbud. Elever med særskilte opplæringsbehov blir særlig berørt. Det viser en undersøkelse utført

Dansk

Kan fem enkle spørsmål avsløre en spiseforstyrrelse?

Av alle psykiske sykdommer er anoreksi den som flest mennesker dør av. Derfor er det viktig at vi kan avsløre de første tegn på sykdommen før den blir livstruende, skriver forsker.

 

PP-tjenesten i endring: Sakkyndighet i et inkluderingsperspektiv

Et utviklingsarbeid med økt inkludering og systemfokus som mål ble gjennomført i PP-tjenesten i fem Agder-kommuner. Gjennom systematisk arbeid var det et mål å endre praksis i retning av økt

 

– Skreddersy undervisningen til elever med autisme

Det er fare for at barn med autisme isolerer seg hvis de ikke forstår metaforer og ironi.

Kronikk

ADHD-diagnosens definisjonsmakt

Når diagnosekriteriene fremstiller vanskene som ofte eller alltid til stede, så viser de samtidig til viktigheten av å formidle håp om bedring. At en vanskelig tilstand også kan være normalvariasjon

Kronikk

ADHD-diagnosen forteller barn at de er verdiløse

Vi må vurdere om det finnes bedre måter å vise at barn trenger hjelp, enn å gi dem en diagnose.

 

Barn med spesialundervisning blir oftere undervist av ufaglærte

Rundt 13 prosent på ungdomstrinnet får i dag spesialundervisning. – Da er det alarmerende at kvaliteten på spesialundervisningen ikke får langt større oppmerksomhet og prioritet, sier professor

Omtale

Barn som ikke tør å snakke

Et behov for å leve opp til andres forventninger er en del av årsaken. I boken forklarer Heidi Omdal hvordan voksne kan hjelpe barna ut av problemet.

Fagfellevurdert

Tilpasning til voksenlivet – samspillet mellom generelle lærevansker, psykososiale vansker og spesialpedagogiske hjelpetiltak

Det å ha psykososiale vansker eller generelle lærevansker har store konsekvenser for seinere livsløp. Mange lever allerede i tjueåra i en avhengig posisjon i økonomisk forstand.

Fagfellevurdert

Barnevern på sosiale medier – offentlig deltakelse og utøvelse av medborgerskap

Bruk av sosiale medier har medført en endret offentlighet med nye muligheter for deltakelse. Hvordan brukes digitale muligheter på barnevernsfeltet? Innebærer det økt medborgerskap?

Omtale

Aktualiserer barnevernets rollekompleksitet i små distriktskommuner

Kan barns rettssikkerhet ivaretas av små barneverntjenester? Og hjelper det med interkommunalt samarbeid om store tjenester?

Type

Artikkeltema

Artikkelkilde

Artikkelforfatter