Kronikk Vil det være nyttig å utfordre de bestående maktstrukturene innenfor psykisk helsehjelp? Må vi ha tilgang til stigmatiserende eller statiske diagnoser for å kunne bistå mennesker som en eller annen gang i livet søker bistand for sine livsutfordringer? Publisert: 03.01.2018
Kronikk Ukritisk malbruk i barnevernet? Barnevernet bruker i økende grad kartleggingsmaler. Dette kan gi oversikt over risikofaktorer knyttet til barnet, familien og omgivelsene. Kronikkforfatterne påpeker at de malstyrte undersøkelsene innføres uten diskusjon eller motforestillinger. Publisert: 05.12.2017 Hentet fra NTNU
Kronikk Skjønn alene er ikke godt nok i barnevernet Gale beslutninger av barnevernet er en fare for barnas og familiens rettssikkerhet. Derfor trenger vi en nasjonal standard for barnevernsundersøkelser. Publisert: 03.12.2017 Hentet fra forskning.no
Kronikk Hvordan påvirker standardisering og måling barnevernet? Noen av dem som jobber i barnevernet, føler seg tryggere. Andre er bekymret for at unike familier blir målt opp mot samme mal. Publisert: 28.11.2017 Hentet fra forskning.no
Kronikk Mer av det samme, eller må vi tenke nytt? Et postmoderne perspektiv på spesialpedagogikken - Som PP- rådgiver erfarte jeg ofte at spesialundervisningen ikke alltid ble organisert på elevens vilkår. Min intensjon er ikke et angrep på skolen, men å initiere til en nyttig debatt. Skal vi fortsette i det samme sporet eller må det nytt tankegods i tillegg til det vi har? Publisert: 19.04.2017
Kronikk ADHD-diagnosens definisjonsmakt Når diagnosekriteriene fremstiller vanskene som ofte eller alltid til stede, så viser de samtidig til viktigheten av å formidle håp om bedring. At en vanskelig tilstand også kan være normalvariasjon som barnet kan håndtere og endre til det bedre. Publisert: 19.01.2017 Hentet fra forskning.no
Kronikk ADHD-diagnosen forteller barn at de er verdiløse Vi må vurdere om det finnes bedre måter å vise at barn trenger hjelp, enn å gi dem en diagnose. Publisert: 27.12.2016 Hentet fra forskning.no
Kronikk "Ekspertene" har talt. Anbefalinger fra ekspertgruppe for spesialpedagogikk Innlegget er en kommentar til Forskningsrådets «Utdanning og forskning i spesialpedagogikk – veien videre», Rapport fra Ekspertgruppe for spesialpedagogikk, som ble publisert våren 2014. Publisert: 01.07.2015 Hentet fra Bedre skole 3/2014