Kronikk Målstyring i skolen: La lærerne være ekspertene i klasserommet KRONIKK: Markedsstyring i Osloskolen fører til at lærere ved såkalte B-skoler har mindre pedagogisk frihet enn lærere ved såkalte A-skoler. Publisert: 29.04.2022 Hentet fra forskning.no
Kronikk Kortslutning om forskning DEBATT: Ideen om at det ikke finnes begrensninger ved naturvitenskapelige metoder og at alt kan beskrives med disse hvis vi bare gir forskerne tid, er tro og håp forkledd som vitenskap. Publisert: 07.01.2019 Hentet fra forskning.no
Kronikk «Kroppslig erfaring» er også vitenskapens anliggende DEBATT: Det at vi har subjektive erfaringer som ikke kommer frem i studier av fysisk aktivitet er ikke et argument for det eksisterer noe umålbart, eller et argument for svakheter ved den vitenskapelige metoden. Publisert: 20.12.2018 Hentet fra forskning.no
Kronikk Tro, håp og sikker viten om fysisk aktivitet KRONIKK: Mange av oss, også forskere, erfarer at bevegelse kan bety noe for å føle seg vel. Hva gjør vi når vitenskapen sier noe annet? Publisert: 17.12.2018 Hentet fra forskning.no
Kronikk Vi bør tilrettelegge for bevegelsesglede og trivsel i kroppsøvingstimene Kroppsøvingsfaget må ta utgangspunkt i læring. Det ligger ingen motsetning i å tilrettelegge for bevegelsesglede samtidig. Publisert: 03.05.2018 Hentet fra forskning.no
Kronikk Forskning, kroppsøving og presisjon Reidar Säfvenbom og Morten C. Rustad treffer blink når det gjelder hva som bør være fokus i fremtidig kroppsøvingsdebatt. Men de sliter tidvis med presisjonen i sitt svar på min kronikk. Publisert: 18.04.2018 Hentet fra forskning.no
Kronikk Skoletester har stor betydning for barns utdanning og fremtid Det er oppsiktsvekkende at en som innehar stillingen med høyest akademisk rang i Norge synes at dokumentasjon på testkvalitet ikke trenger å være publisert for å være tilstrekkelig. Publisert: 10.04.2018 Hentet fra forskning.no
Kronikk Me treng betre dokumentasjon på testar i skolen Morgenbladet og forskarar seier meir enn forskinga gir grunnlag for. Publisert: 05.04.2018 Hentet fra forskning.no
Kronikk Viktig å diskutere barnehagekvalitet, selv når voksne kan bli støtt Barnehageforskning er et minefelt i et land der nesten alle barn er i barnehage. Mange aktører ønsker helst å få bekreftet at alt står bare bra til. Publisert: 04.01.2018 Hentet fra forskning.no
Kronikk Når helseformidling går på troverdigheten løs – hvem skal vi tro på da? Forskere og helsepersonell ser ut til å ha en tendens til å trekke egne slutninger om hva resultater fra studier egentlig betyr. Problemet oppstår når de går ut med dette i mediene. Publisert: 29.12.2017 Hentet fra forskning.no
Kronikk Hvordan påvirker standardisering og måling barnevernet? Noen av dem som jobber i barnevernet, føler seg tryggere. Andre er bekymret for at unike familier blir målt opp mot samme mal. Publisert: 28.11.2017 Hentet fra forskning.no
Kronikk Ikke rart det blir krøll når forskningen treffer mediene Forsvinner poenget med forskningsformidlingen om den ikke utfordrer en eneste hjernecelle på vei inn? Publisert: 11.10.2015 Hentet fra forskning.no