Fagfellevurdert Kreativitet i læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020. Hvordan kommuniseres kreativitet i læreplanen, og hva betyr dette i skolen? Å utdanne samfunnsborgere som skal løse utfordringer i en verden i endring, er noe annet enn å innvie den oppvoksende generasjon i et etablert kunnskapsgrunnlag. Elevene skal ikke bare lære det de voksne kan, de skal også lære å utvikle ny kunnskap. Publisert: 31.05.2024 Hentet fra Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk (Vol. 10) 2/2024
Fagfellevurdert Kompetanseutvikling i et profesjonelt læringsfellesskap. En studie av læreres samtaler om undervisning for dybdelæring Om, og på hvilken måte, kan etter- og videreutdanning bidra til å gi barnetrinnslærere kompetanse til å gjennomføre undervisning for dybdelæring i praksis? Publisert: 08.03.2024 Hentet fra NorDiNa (Vol. 19) 1/2023
Fagfellevurdert Mellom administrasjon og faglig-pedagogisk arbeid – rektorrollen i reformtid i Norge Profesjonalisering av skoleledelse er en utvikling vi har kunnet se i mange land og som kan ses i sammenheng med desentralisering og tydeligere mål- og resultatstyring av offentlig sektor. Med Kunnskapsløftet ble den norske skolelederen et utdanningspolitisk omdreiningspunkt og ansett å være en viktig endringsagent i implementeringen av reformen. Publisert: 14.12.2022 Hentet fra Paideia Vol. 23 1/2022
Fagfellevurdert Triangulert analysemodell – en modell for systematisk kvalitetsutviklingsarbeid i skoler Aksjonsforskningsmodellen triangulert analysemodell bidrar med å strukturere lærende samtaler i faser i små og store profesjonsfellesskap. Publisert: 21.04.2022 Hentet fra Psykologi i kommunen 2/2022
Fagfellevurdert Å tenke sammen om undervisning. Utvikling av en intervensjon for læreres læring Leseundervisning i skolen har tradisjonelt vært gjenstand for stor interesse og stadige reformforsøk. I norsk sammenheng har skolepolitiske satsninger på lesing ofte fulgt den såkalte kaskademodellen, der kunnskap skal «fylles på» og «spres» i skolesystemet. Publisert: 20.09.2021 Hentet fra Acta Didactica Vol. 12, 3/2018