Fagfellevurdert Hva mener kvinner med minoritetsbakgrunn kan være årsaken til at deres sønner ikke lykkes like godt som døtrene i utdanningssystemet? Studien er basert på dybdeintervju av femten kvinner med minoritetsbakgrunn gjennomført over en periode på to år. Kvinnene er mellom 36 og 49 år, og alle har en datter og en sønn som er elever i grunnskolen eller videregående skole. Publisert: 02.03.2021 Hentet fra Psykologi i kommunen 1/2021
Fagfellevurdert Sikrer gode karakterer fullføring? Videregående opplæring blant jenter med hjelp fra barnevernet Gjennomføring av videregående opplæring blant jenter i barnevern er en utfordring, men karakterene har ikke nødvendigvis noe med det å gjøre. Publisert: 23.05.2018 Hentet fra Tidsskrift for velferdsforskning (Vol. 21) 2/2018
Fagfellevurdert Guttepanikk og jentepress – paradokser og kunnskapskrise Gutter fremstilles ofte som skoletaperne i dagens utdanningssystem. I denne artikkelen ser vi på noen av hovedtemaene i debatten rundt kjønn og skole, samt hvilke konsekvenser denne kan ha for guttene og jentene i skolen. Publisert: 23.05.2018 Hentet fra Tidsskrift for Kjønnsforsking (Vol. 42) 1-2/2018