Kronikk Det ukjente potensialet med todelte stillinger i lærerutdanningen Delte stillinger, kombinasjonsstillinger, praksislærer 2 eller praksis-toere? I dag brukes ulike begrep om lærere som deler arbeidsuka si mellom skolen og høyere utdanning. Det er på tide at dette vage stillingsbegrepet fylles med innhold. Publisert: 05.01.2023 Hentet fra Utdanning og Utdanningsnytt.no 4/2022
Kronikk Teknologifaga skrik etter fleire jenter Vi ønskjer å få fleire jenter til teknologifag, men korleis får ein dei dit, spør Hilde G. Corneliussen. Publisert: 05.04.2022 Hentet fra Kilden kjønnsforskning.no
Kronikk Vi må ta vår del av ansvaret når doktorgradene ikke blir ferdige De som tar doktorgrad i Norge er motiverte og ofte blant de beste studentene. Når så mange likevel ikke blir ferdige, må utdanningsinstitusjonene gjøre noe annerledes. Publisert: 13.12.2017 Hentet fra forskning.no
Kronikk Trenerne i den akademiske maraton Vi har alle sett hvor viktig trenerne er for at idrettsutøvere skal prestere best mulig, men hvor viktig er «trenerne» for de som legger ut på et fireårig doktorgradsløp? Publisert: 13.11.2017 Hentet fra Universitetet i Bergen (UiB)
Kronikk Kommer kjønnsbalansen av seg selv når det er nok kvinner å ta av? Vi behøver ikke endre på kvinnene i akademia, men på organisasjonene, skriver Ingvil Hellstrand og Marit Aure. De foreslår at forskere får ekstra tid til faglig jobbing etter fødselspermisjoner. Publisert: 21.10.2017 Hentet fra forskning.no
Kronikk Høyere status på utdanning fører til lavere status på formidling Stortingsmeldingen «Kultur for kvalitet i høyere utdanning» handler om å øke status på utdanning, men det står ingenting om hva som skal nedprioriteres. Publisert: 09.04.2017 Hentet fra forskning.no
Kronikk Digital kompetanse i høyere utdanning Digital kompetanse betyr stadig mer for både undervisning, forskning og yrkesliv. Men hva innebærer egentlig dette for høyere utdanning i «algoritmens tidsalder»? Publisert: 24.03.2017 Hentet fra Universitetet i Bergen (UiB)
Kronikk Belønning og økt status kan gi bedre forelesere En god meritteringsordning ved universiteter og høyskoler vil ikke svekke forelesernes indre motivasjon, men bidra til å løfte undervisningskvaliteten for alle. Publisert: 30.01.2017 Hentet fra forskning.no
Kronikk Slik får vi studentene til å delta aktivt i forelesningen Seks enkle grep kan forvandle studenter fra passive tilhørere til aktive deltakere. Publisert: 27.01.2017 Hentet fra forskning.no
Kronikk Hva mister vi med tidens kvelende akademiske sjangerkrav? Vår tids portvoktere ville neppe latt Platons dialoger eller forelesningsnotatene etter Aristoteles passere. Publisert: 07.12.2016 Hentet fra forskning.no
Kronikk Velferdsstaten – også for dei innsette Det tok mange år før innsette i norske fengsel fekk rett til eit fullverdig opplæringstilbod på lik linje med andre. Når innsette blir overført til Nederland og det blir hevda at utanlandske innsette ikkje har rett til den same opplæringa som dei norske, så kan det sjå ut til at denne retten kan kome til å forvitre. Publisert: 11.07.2016 Hentet fra Bedre skole 1/2016
Kronikk Plagiering – fusk eller bare uvitende? - Etisk kildebruk handler om akademisk redelighet og respekt for andres arbeid. Men det er også nødvendig å mestre håndverket akademisk skriving. Publisert: 16.09.2015 Hentet fra Universitetet i Agder