Omtale Hva betyr fysisk aktivitet for læringen? Kan man trene seg smart? To nye forskningsnotater fra Kunnskapssenter for utdanning (KSU) ser nærmere på forholdet mellom fysisk aktivitet og læring og om fysisk aktiv undervisning fører til større læringsutbytte. Publisert: 22.09.2022 Hentet fra Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger, Kunnskapssenter for utdanning
Omtale Ei skattekiste i svømme- og livredningsopplæring Forskere fra Norge, Finland, Latvia og Litauen har samlet erfaring fra svømme- og livredningsopplæring i ei håndbok. Publisert: 07.11.2019 Hentet fra Nord Universitet
Omtale 24 millionar kroner til fysisk aktiv læring i skulen Hausten 2018 blei Senter for fysisk aktiv læring (SEFAL) det ellevte forskingssenteret på HVL. Senteret ønsker å gje elevar over heile landet meir variert og praktisk læring. Publisert: 28.01.2019 Hentet fra Høgskulen på Vestlandet
Omtale Fysisk aktivitet og økt lærelyst i skolen Silje Eikanger Kvalø disputerer for doktorgraden i utdanningsvitenskap ved Universitetet i Stavanger 20. september 2018. Hun har undersøkt hvordan fysisk aktivitet kombinert med læring i fag kan forebygge kroppslig forfall og stimulere elevenes lærelyst. Publisert: 13.09.2018 Hentet fra Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger
Omtale Forsker på stress blant ungdom Forskergruppen Idrett og helsepsykologi har gjennomført stressforsøk på 18–19-åringer. De vil finne ut om positiv eller negativ tilbakemelding påvirker forventningen ungdommene har til resultatet på neste test. Publisert: 05.12.2017 Hentet fra Høgskulen på Vestlandet
Omtale Fysisk aktivitet trigger glede og anerkjennelse for astma-barn Deltakelse i fysisk aktivitet gjør noe positivt med astma-plagede barn – både med selvbildet og med anerkjennelsen fra andre barn. Publisert: 18.05.2017 Hentet fra Universitetet i Agder
Omtale Helhetsperspektiv på motorikk Skal barn og unge kunne delta i aktiviteter sammen med andre, må de mestre motoriske ferdigheter. Publisert: 07.09.2016 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Omtale Kroppsøvingens tidsaktuelle utfordringer Ny bok drøfter kroppsøvingsfaget vurderingsordning, det økede fokuset på fair play, spiseforstyrrelser og kroppsøving som dannelsesfag. Publisert: 31.05.2016 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Omtale Hvordan og hvorfor bruke forskning og teori i arbeid som kroppsøvingslærer? Studentenes utvikling av en profesjonell identitet som lærer er i stor grad tilfeldig og bygger mer på det praktisk-metodiske enn på pedagogisk teorier, forskning eller kritisk refleksjon. Publisert: 30.09.2015 Hentet fra Høgskulen på Vestlandet
Omtale Interkulturell læring og inkludering i kroppsøving Å få til interkulturell læring og inkludering i kroppsøving krever ikke så mye forandring i faget, men bevissthet fra læreren. Publisert: 11.09.2015 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet