Kronikk Det ukjente potensialet med todelte stillinger i lærerutdanningen Delte stillinger, kombinasjonsstillinger, praksislærer 2 eller praksis-toere? I dag brukes ulike begrep om lærere som deler arbeidsuka si mellom skolen og høyere utdanning. Det er på tide at dette vage stillingsbegrepet fylles med innhold. Publisert: 05.01.2023 Hentet fra Utdanning og Utdanningsnytt.no 4/2022
Kronikk Vi må diskutere muligheter for større spesialisering innenfor læreryrket Debatt: Lærerorganisasjoner og politikere må tenke nytt for å øke læreryrkets attraktivitet. Publisert: 21.11.2022 Hentet fra Utdanning og Utdanningsnytt.no
Kronikk Vekk med pedagogikken? Kunnskapsministeren vil gjøre lærere til profesjonsutøvere framfor pedagoger. Det er en dårlig idé, skriver Trude Evenshaug i denne kronikken. Publisert: 23.02.2016 Hentet fra Universitetet i Sørøst-Norge (USN)
Kronikk Politikk, informasjon og kunnskap Politikere forventer at lærere skal arbeide kunnskapsbasert. Men hva slags kunnskap er det egentlig politikerne baserer seg på? Når norske resultater i internasjonale prøver blir brukt til å karakterisere utdanningssystemet vårt, er trenden at man trekker slutninger og generaliserer langt ut over det testene kan si noe om. Publisert: 03.07.2015 Hentet fra Bedre skole 1/2014
Kronikk Omsorg er fjernet! Omsorgsbegrepet mangler i Rammeplan for barnehagelærerutdanning. Rammeplanen må vurderes på nytt og omsorgsbegrepet gjeninnføres! Publisert: 10.12.2014 Hentet fra Første steg 4/2014