Artikkel Støtte til barn med lærevansker bør inkludere mental helse, sier forskere ved UiO Mange barn har vedvarende utfordringer med språk, skriving, lesing og regning. Det kan ha negative konsekvenser for skoleresultater. Men kan denne typen vansker også påvirke barnas mentale helse? Publisert: 21.01.2022 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel Synet kan være den egentlige årsaken til barns problemer Har du dårlig motorikk eller strever med å lese, skrive eller løse matematikkoppgaver? Kanskje skyldes det egentlig måten hjernen din tolker synet. Publisert: 08.01.2020 Hentet fra NTNU, SINTEF Teknologi og samfunn
Kronikk Mange pasienter med rusmiddelavhengighet har store lærevansker uten å vite om det KRONIKK: Det er kjent at ruspasienter med generelle lærevansker har flere tilbakefall til rus og i større grad avbryter behandlingen. Likevel viser ny norsk forskning at mange pasienter med rusmiddelavhengighet har gått gjennom årevis av behandling og oppfølging uten å få en diagnose for sine lærevansker eller psykiske utviklingshemming. Publisert: 02.12.2019 Hentet fra forskning.no
Blogg Hvorfor har mange barn vansker med både lesing og matematikk? Både lærere, PP-rådgivere og andre som arbeidet tett med barn som har utfordringer på skolen har nok ofte observert at mange barn som strever med lesing også har vansker med matematikk. Hvor vanlig er dette egentlig, og hva skyldes det? Publisert: 25.04.2017 Hentet fra Læringsbloggen
Fagartikkel Fonologisk bevissthet og matematikkvansker Denne artikkelen er basert på data som ble samlet inn i det såkalte Hå- prosjektet, et samarbeidsprosjekt mellom Hå kommune og Institutt for spesialpedagogikk ved Universitetet i Oslo. Under hele prosjektperioden var hovedfokus rettet mot matematisk kompetanse sett i lys av elevenes utvikling av privat tale (privat taleinternalisering). Publisert: 02.02.2012 Hentet fra Spesialpedagogikk 1/2012