Fagartikkel Bokstaver, lesing og skriving for barn og unge med behov for ASK Denne artikkelen beskriver hvordan og hvorfor også barn og unge med behov for alternativ og supplerende kommunikasjon (ASK) bør få mulighet til å gjøre seg erfaringer med bokstaver, lyder, ord, lesing og skriving. Publisert: 01.09.2023 Hentet fra Spesialpedagogikk 2/2022
Fagartikkel Helhetslesing som et redskap for faglig og sosial inkludering for elever med store sammensatte lærevansker Denne artikkelen beskriver hvordan man kan benytte Helhetslesing for å utvikle grunnleggende ferdigheter i lesing og skriving for elever med store sammensatte lærevansker. Ved å benytte denne metoden kan elevene arbeide på sitt nivå med de samme kunnskapsmålene i Kunnskapsløftet som resten av klassen, noe som bidrar til større deltagelse i klassefellesskapet. Publisert: 09.09.2021 Hentet fra Spesialpedagogikk 4/2019
Fagfellevurdert Den fleirspråklege eleven i individuell opplæringsplan Temaet for artikkelen er fleirspråklege elevar som får spesialundervisning. Gjennom analysar av individuelle opplæringsplanar og intervju undersøkjer artikkelen om og korleis elevane sin språklege og kulturelle bakgrunn vert teke omsyn til i dei individuelle opplæringsplanane. Publisert: 31.08.2021 Hentet fra Spesialpedagogikk 1/2020
Fagartikkel Når tiltakene ikke har effekt – en kasusbeskrivelse av en elev med dysleksi En funksjonell leseferdighet er viktig for å klare seg i skolen, på studier, i arbeid og for å kunne delta i samfunnet. Denne artikkelen tar for seg teori og forskning om dysleksi og redegjør så for hvordan man kan utrede og sette i verk tiltak overfor en elev med dysleksi. Publisert: 13.11.2020 Hentet fra Spesialpedagogikk 1/2019
Fagartikkel Dysleksi – forebygging og tidlig intervensjon Forfatteren av denne artikkelen drøfter om tidlig oppdagelse av svakheter i de kognitive funksjonene som lesing og skriving bygger på, kan identifisere barn i risiko for dysleksi. Spørsmålet er så om tidlig intervensjon kan forhindre at disse barna faktisk utvikler dysleksi med de psykiske tilleggsvanskene som ofte følger med. Denne artikkelen tar for seg nyere forskning for å besvare disse spørsmålene. Publisert: 19.06.2016 Hentet fra Spesialpedagogikk 2/2016