Fagartikkel Kan vi få fleire mannlege barnehagestudentar til å slutte å slutte? Det er fullt mogleg å redusere fråfall av menn frå barnehagelærarstudiet ved hjelp av relativt enkle tiltak. Publisert: 31.10.2022 Hentet fra Første steg 2/2022
Kronikk Barnehagene oppfyller ikke rammeplanens krav om likestilling Debatt: En barnehageleder som ikke setter kjønnsmangfold på dagsorden, står i fare for ikke å oppfylle rammeplanens krav om likestilling. Publisert: 20.04.2022 Hentet fra Universitetet i Agder
Artikkel Noreg kontra Hellas: Kor godt førebur dei lærarstudentane på mangfald i klasseromma? Det språklege, kulturelle og religiøse mangfaldet i klasserommet blir stadig større. Alle elevar har rett til ei tilpassa undervisning. Er dei kommande lærarane rusta til å møte desse elevane? Publisert: 11.02.2022 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Engelsk — Fagfellevurdert Preparing student teachers to teach in diverse classrooms: A comparative case study of two teacher education programmes Forskning indikerer at lærerutdanningene ikke gir studentene tilstrekkelige kvalifikasjoner for å undervise i et mangfoldig klasserom. Publisert: 24.01.2022 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 15) 3/2021
Engelsk — Fagfellevurdert The Double Meaning Making of the Term Cultural Diversity in Teacher Educator Discourses Kulturelt mangfold anses å være en viktig del av vestlige utdanningssystemer. Hvordan blir kulturelt mangfold forstått i praksis? Publisert: 11.06.2018 Hentet fra Nordic Journal of Comparative and International Education (Vol. 2) 1/2018
Artikkel Mangler kunnskap om minoriteter - Det finnes klare kunnskapshull om samer og nasjonale minoriteter i lærerutdanningen og i lærebøker i skolen, sier redaktører for ny bok. Publisert: 16.11.2016 Hentet fra Universitetet i Sørøst-Norge (USN)
Fagfellevurdert Skolens betydning for den lave andelen av ungdom med innvandrerbakgrunn i lærerutdanningen Funnene i denne artikkelen viser at de erfaringene ungdom med innvandrerbakgrunn har fra skolen knyttet til karriererådgiving, rollemodeller og anerkjennelse, kan ha en betydning for at så få av dem velger lærerutdanning seinere i livet. Publisert: 08.10.2014 Hentet fra Nordisk tidsskrift for ungdomsforskning Vol. 14, 2/2014
Fagartikkel Minoritetsspråklige lærerstudenter møter den flerkulturelle grunnskolen Minoritetsspråklige lærerstudenter beskriver hvordan de opplever praksis og hvilke holdninger de møter i en skole som definerer seg selv som «flerkulturell». Samtidig får de erfare hvordan deres egen bakgrunn kan bli en viktig ressurs for elevene. Publisert: 01.02.2011 Hentet fra Bedre skole 1/2011