Under finner du artikler sortert etter publiseringsdato.

Blogg

“Growth mindset” og “grit”- Hva er det og hvilken rolle spiller det for læring?

I utdanning kommer det ofte nye trender som mange plutselig ser ut til å være opptatt av. På engelsk har man et eget navn for dette, “fads in education”, hvor “fad” kan oversettes med en intens og

Omtale

Disputerer på finske skolebarns matte-tenkning

Finske skoleelever har hatt svært gode resultater i internasjonale undersøkelser som PISA. Hvordan tenker de matte?

Omtale

Disputerer på overgangen fra studenter til mattelærere

Denne avhandlinger viser hvordan matematikklæreridentiteten endres i overgangen fra utdanning til yrkesdebut.

 

Tenåringsjenter liker matte bedre enn de tror

Jenter i ungdomsskolen oppgir en lav interesse for matte, til tross for at de er like glade i å løse matteoppgaver som guttene, viser ny studie ved Universitetet i Bergen.

 

Har ord- og talltrening på iPad effekt?

Et pågående forskningsprosjekt ved Institutt for spesialpedagogikk, UiO, evaluerer effekten av å arbeide med to forskningsbaserte apper som trener grunnleggende ferdigheter på 2. trinn.

Kronikk

Vi må forstå matematikk, ikke bare pugge

Ferske lærerstudenter mangler ofte matematisk forståelse. Prosessen med å forstå matematikk krever lenger modningstid enn lærerutdanningen kan tilby.

Kronikk

Rekne-videoar bør bli framtidas mattelekser

Kunnskapsministeren har sendt norske lærarar tilbake på skulebenken for å bøta på svake matteresultat. Men medan læraren er vekke for å ta vidareutdanning, blir det eigentlege problemet att i

 

Matematikkutdanning gir mestring

Synet på egen matematikkunnskap endrer seg i løpet av lærerutdanningen.

 

Jenter som velger realfag er ikke like

Båtliv med bestefar kan påvirke utdanningsvalg like mye som kjønn, ifølge forsker Marianne Løken. Hun er kritisk til kjønnsstereotype realfagskampanjer.

Fagfellevurdert

Hvordan underviser barnehagelærere? Eller gjør man ikke det i barnehagen?

I denne artikkelen er fem norske barnehagelærere studert for å kunne finne kjennetegn på barnehagens undervisningspraksis.

 

Unges praktiske matematikkferdigheter er svekket

Unge mellom 16 og 29 er svakere i såkalt hverdagsmatematikk nå, enn hva de var før. Forskere ved UiS undres over hva det kan skyldes.

Kronikk

- Matematikk er ikke vanskelig, det krever bare innsats fra elevene

De oppvoksende generasjonene er blitt vant til at alt skal være morsomt, skje fort og kreve minimalt med innsats.

 

Lesing + matematikk = forståelse

Lærerutdannere mener det er en utfordring å sikre at lesing som grunnleggende ferdighet blir en naturlig del av arbeidet med matematikk på fagets premisser i skolen.

 

- Det fins ingen Singapore-matematikk

Dr. Yeap Ban Har regnes som en guru innenfor matematikkopplæring. Det ble sett som et kupp å få ham til Norge, nærmere bestemt til Oslo Katedralskole, der han over tre dager foreleste for til sammen

 

Mestring av hverdagsmatematikk – hvorfor er de eldste best?

Nordmenn mellom 16 og 29 år synes å ha svakere ferdigheter enn før i den type matematikk man trenger i hverdagen, til tross for skolereformer som har gitt lengre skolegang og nye læreplaner. Hvorfor

Blogg

Forskningsbasert matematikkundervisning: Hva skal til for å sikre grunnleggende forståelse?

Mye fokus har vært rettet mot forskningbaserte språk og lesetiltak i barnehage og skole. Det er imidlertid svært gode grunner til at vi også bør fokusere mer på matematikk. I disse dager starter vi

 

Bedre kunnskap om norske barnehagebarns matematiske utvikling

Allerede tidlig i barnehagealderen er matematikklæringen i gang, gjennom lek, rutiner og samspill. Men hva er det vanlig at barn mestrer? En studie fra Stavangerprosjektet gir ny kunnskap om

 

Lærerstudenters oppfatning om 0,999…

Er 0,999… mindre enn 1 eller lik 1? De fleste har et begrepsbilde som sier at tallet er mindre enn 1, og holder fast på det selv om matematikklæreren deres prøver å fortelle dem det motsatte.

Kronikk

Matematikk – vår tids latin

Mange elever har lite nytte eller utbytte av matematikkundervisningen i videregående skole, blant annet fordi de har utviklet matematikkangst. Derfor bør man både utrede hvordan matematikk kan gjøres

 

Utviklende opplæring i matematikk – utfordringer for læreren

Utviklende opplæring i matematikk, såkalt russisk matematikk, er en metode som får økt oppslutning. Opplegget kan imidlertid innebære utfordringer i forhold til lærerens praksis.

Type

Artikkeltema

Artikkelkilde

Artikkelforfatter