Engelsk — Fagfellevurdert Programming in the mathematics classroom – Adversities students encounter Programmering gjør sitt inntog i matematikklasserommet i nordiske land. Med koblingen av matematikk og programmering følger en rekke muligheter og utfordringer for læring. Publisert: 23.10.2023 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 16) 4/2022
Fagfellevurdert Matematikklæreres refleksjoner om egne undervisningsutfordringer Matematikkundervisning stiller krav til matematikkfaglig og matematikkdidaktisk kunnskap. Denne studien retter fokuset mot hvilke matematiske undervisningsutfordringer som er i fokus når lærere reflekterer over egen undervisning, og hvilke deler av den profesjonelle kunnskapsbasen de trekker inn i refleksjonene. Publisert: 23.03.2021 Hentet fra Acta Didactica 1/2021
Fagfellevurdert Bevisrelaterte kompetanser i læreplanen LK20 for matematikk i grunnskolen Bevis inngår som en del av et kjerneelement i faget i den nye læreplanen i matematikk for grunnskolen. Denne studien ser nærmere på hvordan kompetanser knyttet til arbeid med bevis fremkommer på trinn 1–10. Publisert: 13.11.2020 Hentet fra Acta Didactica 3/2020
Fagfellevurdert Matematikklæreres oppfatninger om ingrediensene i god matematikkundervisning Denne studien konkluderer med at matematikklærere fremhever elevrespons som den mest avgjørende faktoren for undervisning av høy kvalitet. Når diskusjonen omhandler lærerne, fremheves egenskaper ved lærere mer enn fagkunnskap i matematikk som en avgjørende faktor for undervisning av høy kvalitet. Publisert: 13.09.2016 Hentet fra Acta Didactica Vol 10, Nr 3/2016
Fagfellevurdert Kartlegging av læreres kunnskap er ikke enkelt Dersom en skal måle og studere kunnskapene til norske matematikklærere, er det viktig å ha et kritisk blikk på hvilken kunnskap som skal måles, hvordan denne kunnskapen eventuelt skal måles, og ikke minst hvorfor. Publisert: 23.01.2015 Hentet fra Acta Didactica Vol 9, 1/2015