Artikkel Mestring av hverdagsmatematikk – hvorfor er de eldste best? Nordmenn mellom 16 og 29 år synes å ha svakere ferdigheter enn før i den type matematikk man trenger i hverdagen, til tross for skolereformer som har gitt lengre skolegang og nye læreplaner. Hvorfor har dette skjedd? Publisert: 25.04.2017 Hentet fra Lesesenteret
Artikkel Bedre kunnskap om norske barnehagebarns matematiske utvikling Allerede tidlig i barnehagealderen er matematikklæringen i gang, gjennom lek, rutiner og samspill. Men hva er det vanlig at barn mestrer? En studie fra Stavangerprosjektet gir ny kunnskap om matematikkferdighetene til norske barnehagebarn. Publisert: 13.03.2017 Hentet fra Lesesenteret
Artikkel Kan mer om former enn om tall De første resultatene fra Stavangerprosjektet viser stort sprik i matematikk-kompetansen hos toåringer i norske barnehager. Og de er dårligere på telling enn jevnaldrende i andre land. Men de er hakket bedre i geometri. Publisert: 30.11.2015 Hentet fra Lesesenteret
Artikkel Svak motorikk hos toåringer kan bety svak matematisk utvikling Toåringer som er svake motorisk har også svake matematikkferdigheter, viser norsk studie. Denne kunnskapen vil gjøre det enklere for barnehagelærere å oppdage at barn kan trenge ekstra hjelp. Publisert: 10.09.2015 Hentet fra Lesesenteret