Artikkel Hvordan håndterer evnerike elever kjedsomhet i skolen? NIFU-forsker Jørgen Smedsrud har sammen med Anders Nordahl-Hansen (Høgskolen i Østfold) og Ella Idsøe (Naturfagsenteret) skrevet i Frontiers in Psychology om hvordan evnerike elever i matematikk opplever lærernes faglige og pedagogiske kompetanse, og på hvilke måter elevene håndterer kjedsomhet i skolen. Publisert: 22.09.2022 Hentet fra NIFU
Artikkel Ingen økt interesse eller motivasjon for realfag Å forbedre barn og unges kompetanse i realfag har vært et sentralt mål i «Tett på realfag»-strategien. - Vi finner ingen økt interesse eller motivasjon for realfag, forteller forsker ved NIFU Berit Lødding. Publisert: 07.02.2022 Hentet fra NIFU
Artikkel – Det er en myte at noen ikke har hjerne for matematikk OsloMet-forsker Bjørn Smestad har råd til elever som ønsker å bli bedre i matematikk. Publisert: 05.02.2019 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel Elever som trur på seg sjølve skårar best i matte Tru og fryktløyse hjelper deg langt på veg, ifølgje forsking på skuleelevar i fire fylke. Publisert: 18.05.2015 Hentet fra Høgskulen på Vestlandet
Artikkel – Effektiv metode for mattelæring brukes lite En metode som gjør elevene glade i matte, brukes lite i norsk skole. – Hvis frafall i videregående skole handler om manglende motivasjon, kan metoden være en av løsningene, sier forsker. Publisert: 22.07.2012 Hentet fra NTNU Gemini