Under finner du artikler sortert etter publiseringsdato.

 

Dette er de beste tiltakene mot mobbing

Vi har bedt flere forskere ved Høgskolen i Oslo og Akershus (HiOA) om å gi oss de tiltakene som har best effekt i kampen mot mobbing.

Fagfellevurdert

På vei mot en ny forståelse av mobbing i et folkehelseperspektiv

God helse fremmer læring og utvikling, og utdanning er viktig for fremtidsutsikter, sosial posisjon og helse som voksen. Mobbing er en av de sterkeste indikatorene på manglende inkludering.

Kronikk

Mobbing i barnehagen må tas på alvor

Mobbing starter gjerne i barnehagen. Det er på tide at barn får en like sterk rett til et trygt og godt barnehagemiljø uten mobbing som elevene har i skolen.

 

Slik kan barnehager jobbe mot mobbing

Barn i barnehagen mobber først og fremst gjennom å stenge noen ute. For å avdekke det som skjer bør de voksne være tett på barna, mener universitetslektor.

Blogg

Har du et trygt og godt skolemiljø?

Endringene i Opplæringsloven kapittel 9a, som trådde i kraft 1. august 2017, diskuteres. Er de til elevenes beste eller blir elevens rettigheter svekket?

 

Aktivitetsplikten i praksis

Aktivitetsplikten dreier seg om at den enkelte skole må vurdere risiko og sannsynlighet for at krenkelser som mobbing, vold, diskriminering og trakassering kan finne sted i egen virksomhet.

Blogg

Psykososialt team på skolen er en god ide

En ny rapport foreslår at skoler bør opprette ressursteam som kan følge opp barn som har vært utsatt for mobbing. Teamene kan også jobbe med et inkluderende læringsmiljø.

 

Barn og unge som har blitt utsatt for mobbing følges ikke opp lenge nok

En ny rapport viser at det er mangel på kompetanse om og systematisk arbeid for å følge opp barn og unge som har blitt mobbet.

 

Den voksnes ansvar ved begynnende mobbeatferd i en flerkulturell barnehage

For barn med flerkulturell bakgrunn kan det å bli mobbet, eller å utsette andre for mobbing, avhenge av miljøfaktorer i barnehagen – som opplevelse av tilhørighet, relasjoner til jevnaldrende og

 

Barn og nye medier

Nye medier er langt fra så farlige for barn som vi ofte tror, viser Elisabeth Staksruds forskning. Hun har bidratt til å endre EUs policy på området, og med det hverdagspraksisen i millioner av

Blogg

Observasjon av samspill som aktivitetsplikt i skolen

Den dagen alle lærere jevnlig bruker tid på observasjon av samspill, tror jeg mobbetallene går ned.

 

Venner er viktig for de som blir mobbet

Elever som blir utsatt for mobbing opplever mindre støtte og tilsyn fra lærere enn elever som ikke blir mobbet, men gode relasjoner til medelever er enda viktigere.

 

Når barn stenges ute i barnehagen

Barnehageforskere i Trondheim ser nå tydelig hvordan noen barn er mer sårbare for å bli stengt ute fra leken enn andre.

 

Voksne uvitende om mobbing i skolen

Tall fra Elevundersøkelsen for 2016 viser at 6,3 prosent av norske elever blir mobbet to til tre ganger i måneden eller oftere. 40,5 prosent svarer at ingen voksne på skolen visste om mobbingen.

Blogg

Vi kjenner ikke tålegrensen til et barn

En sekk med stein hjalp en skoleklasse å forstå noe viktig om hvordan de kan hjelpe hverandre eller gjøre skoledagen vanskeligere å komme gjennom.

 

Å bli utsatt for mobbing – en kunnskapsoppsummering om konsekvenser og tiltak

Mobbing øker risikoen for et bredt spekter av helseproblemer, fravær og dårligere skoleprestasjoner.

 

Skolen bør gi de som har blitt mobbet tett oppfølging

En ny kunnskapsoppsummering viser at det å bli utsatt for mobbing kan gi alvorlige konsekvenser, og at det er behov for å utvikle et system for tett oppfølging av de som har blitt mobbet.

 

Mobbaren treng støtte

Det kan vere vanskeleg å sjå elevar som mobbar som sårbare, som nokon som treng hjelp. Forsking er derimot eintydig når det gjeld konsekvensar for mobbaren både på kort og lang sikt. Elevar som utset

 

Elever som mobber har dårligere forhold til lærerne

Elever som utsetter andre for mobbing har en svakere relasjon til lærerne enn elever som ikke mobber. Det viser resultatene fra en ny undersøkelse gjort i CIESL-prosjektet.

 

Gutter mest utsatt for skjult mobbing

Da HiOA-forskerne undersøkte mobbeproblematikk ved 20 skoler, fikk de høre at det store problemet var jentedrama. Men funnene deres fortalte en helt annet historie.