Artikkel Opplæring med flerspråklig støtte gir bedre norskkunnskaper Kan en assistent, som snakker elevens morsmål, hjelpe voksne deltakere å lære seg norsk? Et nytt prosjekt fra OsloMet tyder på det. Publisert: 28.04.2023 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel Nytt kartleggingsverktøy i grunnleggende norsk Et nytt digitalt kartleggingsverktøy i grunnleggende norsk er nå tilgjengelig for grunnskoler og videregående skoler i Norge. Utdanningsdirektoratets nye kartleggingsverktøy skal fungere som en støtte til lærere. Publisert: 17.03.2021 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel Forskere foreslår indikatorer for ny integreringslov En ny integreringslov skal bidra til økt arbeidsdeltakelse og økonomisk selvstendighet blant innvandrere til Norge. I en ny rapport ser OsloMet-forskere nærmere på hvordan norske myndigheter kan måle om vi oppnår disse målene. Publisert: 21.09.2020 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel Liten nytte av å flytte norskopplæring for flyktninger og innvandrere Det diskuteres hvorvidt norskopplæring for flyktninger og innvandrere med høyere utdanning bør tas over av norske universiteter. Ny rapport viser at dette vil kreve store endringer og omfatte svært få, og samfunnsnytten vil trolig være liten. Publisert: 18.12.2019 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel Flyktninger i introduksjonsprogrammet er stort sett fornøyde Flertallet av flyktninger er fornøyde med norskopplæringen og oppfølgingen de får i norske kommuner. Det viser en ny rapport. Publisert: 03.09.2019 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel Store karakterforskjeller mellom elever med ulik innvandrerbakgrunn Forskere ved OsloMet har nå studert de 20 største innvandrergruppene i videregående opplæring. De finner store forskjeller både i karakterer og hvor mye lekser ungdom gjør. Publisert: 27.02.2018 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet Viten + Praksis