Fagfellevurdert Veiledningssamtaler med nyutdannede lærere: Hvilke tema prioriteres? Denne artikkelen omhandler veiledning av nyutdannede lærere. Bakgrunnen for studien er et ønske om å utvikle ny kunnskap om den norske veiledningsordningen for nyansatte, nyutdannede lærere. Ordningen ble landsomfattende fra høsten 2010. Publisert: 31.10.2018 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 12) 3/2018
Fagfellevurdert Når skolens behov blir viktigere enn formell kompetanse: Hvordan veilede nyutdannede lærere til å undervise i skolefag de ikke har? Det er svært viktig at arbeidsgiver tilrettelegger arbeidsforhold og organisering av veiledningsstøtte for nyutdannede lærere. Funnene i undersøkelsen viser hvor avgjørende det er at mentor har kompetanse i det skolefaget det skal veiledes i for å kunne tilby de nyutdannede spisset veiledning. Publisert: 25.04.2016 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 10) 2/2016
Fagfellevurdert Hvordan kan veiledningssamtaler åpne for kritisk tenkning? Hensikten med denne artikkelen er å løfte fram spor av kritisk tenkning i veiledning som innspill til utvikling av innhold og arbeidsmåter i lærerutdanningene og i veilederutdanninger. Dette for at utdanningene skal kunne ivareta kravet om kritisk tenkning slik det er formulert i sentrale styringsdokumenter. Publisert: 25.11.2014 Hentet fra Uniped (Vol. 37) 4/2014