Under finner du artikler sortert etter publiseringsdato.

 

Ungdata junior gjennomført for første gang

6 500 barn i Bærum og Asker forteller at de har det veldig bra og lever aktive liv. Men det er også barn som mangler venner og som gruer seg til å gå på skolen. Dette viser de første Ungdata

 

Frafall på videregående starter hjemme

- Ungdoms livssituasjon og deres deltakelse både i og utenfor skolen er avgjørende for om de faller fra, eller gjennomfører videregående skole. Det sier forskere som følger ungdom i Telemark.

Fagfellevurdert

På vei mot en ny forståelse av mobbing i et folkehelseperspektiv

God helse fremmer læring og utvikling, og utdanning er viktig for fremtidsutsikter, sosial posisjon og helse som voksen. Mobbing er en av de sterkeste indikatorene på manglende inkludering.

 

Antall fattige barn i Norge er færre enn vi tror

Et forbruksbasert mål på fattigdom gir et betydelig lavere antall fattige barn enn det som kommer fram i media og blant politikere. En ny rapport problematiserer det målet som vanligvis brukes på

 

Barndommens nabolag påvirker sjansene dine

Har du vokst opp i et grønt og luftig villastrøk? Eller omgitt av asfalt og leiegårder midt i et bysentrum? Stedet du bor som barn har noe å si for mulighetene dine seinere i livet, viser en ny

Omtale

Hva betyr familierisiko og hjemmemiljøet for barn med lese- og skrivevansker?

Dysleksi og andre språklige vansker er i høy grad arvelige. Zahra Esmaeeli forsker på hva man kan gjøre for barn som er i risikosonen.

 

Barn av innvandrere som velger yrkesfag trekkes mot høyere utdanning

Barn av innvandrere gjør det skarpt i høyere utdanning. Normen er høyere utdanning. Selv blant de som bevisst har valgt yrkesfag, får man inntrykk av at det er høyere utdanning som er målet.

 

Hjemmet kan påvirke forhold til læreren

Noen barn påvirkes mer av endringer, på godt og vondt. De tar med seg forholdene hjemme til skolen. Nå vet vi mer om hvorfor.

 

Slik bør lærere møte flyktningbarn

– Barn med flyktningebakgrunn er en ressurs for skoleklassen sin, sier Hildegunn Fandrem.

 

App skal hjelpe lærerstudenter å oppdage seksuelle overgrep

Som lærer kan det dukke opp situasjoner der det finnes få, eller ingen fasitsvar på hvordan man løser. For hvordan angriper man vanskelige temaer som seksuelle overgrep? Det skal en app utviklet ved

Omtale

Prøver ut Ungdata Junior

Hvordan er det å være barn i dag? I et splitter nytt forskningsprosjekt blir nå over 7 000 barn mellom 10 og 12 år i Asker og Bærum invitert til spørreundersøkelsen Ungdata Junior.

 

Du er ikke alene

15–20 prosent av barn og unge har nedsatt funksjon på grunn av depresjon, angst og atferdsproblemer. Hos åtte prosent er problemene så alvorlige at de kan diagnostiseres med en psykisk lidelse.

Omtale

Om ungdom og utenforskap i Norden

Av Nordens nesten fem millioner innbyggere i alderen 16-29 år, er det en urovekkende andel som faller utenfor. Hvordan kan man motvirke at unge mennesker som hopper av utdannelsesløp, sliter med å

Fagfellevurdert

Tilpasning til voksenlivet – samspillet mellom generelle lærevansker, psykososiale vansker og spesialpedagogiske hjelpetiltak

Det å ha psykososiale vansker eller generelle lærevansker har store konsekvenser for seinere livsløp. Mange lever allerede i tjueåra i en avhengig posisjon i økonomisk forstand.

 

Voldsutsatte barn blir ikke tilstrekkelig hørt

Fersk studie viser at barn sjelden høres ved behandling av vold i familien.

 

Samarbeid på tvers gir bedre krisehjelp for barn og unge

Fritatt fra taushetsplikten, samarbeider barnevern og psykisk helsevern i Kristiansand om å gi akutthjelp til barn og unge i krise. Med lovende resultater, fastslår forskere.

 

– Samhold er ikke farlig

Mange Oslo-ungdommer identifiserer seg sterkt med egen etnisk gruppe, men det truer ikke integreringen, snarere tvert i mot, sier professor Jon Lauglo.

 

Fattige ungdommer sliter mest med psykiske plager

En av fire fattige ungdommer sliter med psykiske helseplager, ifølge tall fra Ungdata. De er mer rammet både av nedstemthet og stressrelaterte plager enn unge fra ressurssterke familier.

 

Norske åtteåringer digger læreren sin

Norske barn er mer fornøyde med læreren sin enn jevnaldrende i andre land.

Kronikk

Dei yngste flyktningane fra Syria går no i barnehagar over heile Norge

Dei må tilpasse seg mykje nytt i den norske barnehagen, men barnehagen må òg tilpasse seg desse barna og foreldra deira, skriver Anne Grethe Sønsthagen i denne kronikken.

Type

Artikkeltema

Artikkelkilde

Artikkelforfatter