Artikkel Videoforskning gir store muligheter og stiller strenge krav Med kameraer i klasserommet får forskerne med seg mye mer av det som skjer. Publisert: 27.01.2022 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel Lærere er profesjonsutøvere i fellesskap Prisvinnende forskning viser at gode profesjonelle fellesskap er viktig i en tid hvor lærere stadig må forholde seg til kunnskap og et mangfold av aktører utenfor skolen. Publisert: 22.02.2021 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel – Vanlige barn gjøres til problembarn Forskere er kritiske til den økende bruken av standardiserte programmer for å forebygge og løse problemer i skoler og barnehager. Publisert: 24.09.2019 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel Har favoritter i barnehagen Annenhver barnehageansatt har et favorittbarn, viser ny undersøkelse. -Hvis du blir så bergtatt av en unge, ser du ikke de andre barna, sier barnehageforsker Sonja Kibsgaard. Publisert: 01.06.2017 Hentet fra Første steg 1 2017
Artikkel Makt og tillit Hva kan spenningsforholdet mellom makt og tillit bety for utfordringen med å skape en felles oppdrags- og kvalitetsforståelse i barnehage og skole? Publisert: 01.02.2017 Hentet fra Universitetet i Agder
Artikkel Etiske dilemma ved læringsanalyse Etter en rekke entusiastiske innledninger ved åpningen av SLATE, det nye senteret for læringsanalyse, konfronterte Tore Hoel forsamlingen med følgende spørsmål: Vil det være lovlig å drive læringsanalyse i Norge? Publisert: 18.01.2017 Hentet fra Bedre skole 3/2016
Artikkel Når barnet blir gjort til studieobjekt Under pedagogisk dokumentasjon er det en risiko for at barn blir mer studieobjekter enn subjekter. Som barnehagelærer må du også rette blikket mot deg selv, ikke bare mot barnet, mener forsker. Publisert: 02.05.2016 Hentet fra Vetuva 2016