Under finner du artikler sortert etter publiseringsdato.

 

Ungdata junior gjennomført for første gang

6 500 barn i Bærum og Asker forteller at de har det veldig bra og lever aktive liv. Men det er også barn som mangler venner og som gruer seg til å gå på skolen. Dette viser de første Ungdata

Fagfellevurdert

På vei mot en ny forståelse av mobbing i et folkehelseperspektiv

God helse fremmer læring og utvikling, og utdanning er viktig for fremtidsutsikter, sosial posisjon og helse som voksen. Mobbing er en av de sterkeste indikatorene på manglende inkludering.

 

Vennskap mellom små barn kan beskytte mot ADHD

Mangel på venner i barnehage eller skole kan gi konsentrasjonsvansker, nedsatt evne til å mestre sinne, og økt forekomst av ADHD-symptomer.

 

Psykiske helseplager fortsetter å øke blant ungdom

Årets Ungdata-tall viser en tydelig økning i andelen jenter og gutter som rapporterer om psykiske helseplager. På videregående har nærmere halvparten av elevene stressymptomer og synes alt er et slit.

 

Sterk sammenheng mellom skolepress og psykiske helseplager

Psykiske helseplager blant ungdom kan i stor grad knyttes til skolen, viser en ny NOVA-rapport. Jo mer skolepress de unge opplever, jo mer depressive symptomer har de.

Blogg

Psykososialt team på skolen er en god ide

En ny rapport foreslår at skoler bør opprette ressursteam som kan følge opp barn som har vært utsatt for mobbing. Teamene kan også jobbe med et inkluderende læringsmiljø.

Kronikk

Treng vi eigentleg ein bås for høgsensitive barn?

For ca eit år sidan skreiv eg kronikken «Ti råd for å gi høgsensitive barn ein betre kvardag». Denne vart mykje delt på sosiale medier og vart den tredje mest leste saka i Utdanningsnytt i 2016. Eg

Blogg

Når maten tar kontroll

Hvordan kan vi som jobber i skolen være til hjelp for elever som har, eller er i ferd med å utvikle, anoreksi eller andre former for spiseforstyrrelser?

 

Når bilder sier mer enn tusen ord

Ungdom som bruker bildedelingstjenester utvikler en sterk bevissthet i forhold til seg selv og sine identiteter, både online og offline.

 

Blir mer sosiale av mestringskurs

Deprimerte ungdommer fungerer bedre sosialt på skolen etter å ha vært med på kurs for å håndtere depresjonen.

Omtale

Forsker på barn og unge i krise

Da Pål Roland jobbet i barne- og ungdomspsykiatrien, ville han forstå mer av det de unge slet med. Derfor begynte han å forske på barn og unge som går gjennom livskriser.

 

Barn og unge som har blitt utsatt for mobbing følges ikke opp lenge nok

En ny rapport viser at det er mangel på kompetanse om og systematisk arbeid for å følge opp barn og unge som har blitt mobbet.

Kronikk

Bekymret over presset i skolen

- Barn og unges psykiske helseplager øker. Viljen til å se problemet i lys av prestasjonspresset i skolen synes fraværende.

Dansk

Kan fem enkle spørsmål avsløre en spiseforstyrrelse?

Av alle psykiske sykdommer er anoreksi den som flest mennesker dør av. Derfor er det viktig at vi kan avsløre de første tegn på sykdommen før den blir livstruende, skriver forsker.

 

Slik snakker du med barna om krig og katastrofer

Barn kan ikke skjermes mot fryktelige nyheter i mediene. Men vi kan hjelpe dem med å mestre brutale nyheter.

 

Datamaskin skal gi råd om psykisk helse

Den skal holde åpent 24 timer i døgnet, aldri stenge i høytider og aldri ta ferie. Maskinen skal gi kloke og personlige råd til ungdommer som kontakter chattetjenesten. Det er målet til SINTEF og

 

Sosial angst i barnehagen

Svært stille og pliktoppfyllende barn kan ha sosial angst allerede i barnehagen. Slik oppdager du dem.

 

Fysisk aktive barn mindre deprimerte

Også barn har godt av fysisk aktivitet. Det kan blant annet hjelpe barna til å takle depresjon.

 

Du er ikke alene

15–20 prosent av barn og unge har nedsatt funksjon på grunn av depresjon, angst og atferdsproblemer. Hos åtte prosent er problemene så alvorlige at de kan diagnostiseres med en psykisk lidelse.

 

Dobbelt så mange elever føler at de ikke passer inn i skolen

Nå er norske elever i toppsjiktet i lesing, og for første gang bedre enn OECD-snittet i alle fagene PISA måler. Men rapporten viser også at flere elever føler at de ikke passer inn i skolen, er

Type

Artikkeltema

Artikkelkilde

Artikkelforfatter