Kronikk Skolegang handler mye om smerte Vi ønsker at barna våre skal oppleve skoledager fulle av glede, mestring og læring. De skal vokse faglig, utvikle en kritisk sans og danne vennskapsbånd. Men erkjenner vi samtidig at skolen har en helt enorm skyggeside? Skolegang handler mye om smerte. Publisert: 09.11.2022 Hentet fra forskning.no
Kronikk Ungdomskultur har i for stor grad fått et problemstempel. Vi må slippe den inn i skolen DEBATT: Gaming og popmusikk kan utvide trange pensumrammer i undervisningen. Publisert: 25.04.2022 Hentet fra forskning.no
Kronikk Ja! Elever som leser fysikk på universitetsnivå, skal sitte i samme klasserom som andre elever DEBATT: Skolen er til for mer enn realfag. Publisert: 17.12.2021 Hentet fra forskning.no
Kronikk Skal en fjortenåring som leser fysikk på universitetsnivå, sitte i de samme mattetimene som sine klassekamerater? DEBATT: Elever med stort læringspotensial finnes, uansett hva enkelte akademikere ønsker å overbevise oss om. Publisert: 17.12.2021 Hentet fra forskning.no
Kronikk Skolen må ikke bli en talentkonkurranse for særlig evnerike barn Hvorfor er det så få kritiske nyanser og motforestillinger mot svært problematiske sider ved temaet evnerike barn, spør Åshild Berg-Brekkhus. Publisert: 25.11.2021 Hentet fra forskning.no
Kronikk Det er ikke kunnskap som er mangelvare i skolen, skolen må bli mer interessant Mens skolen ofte ses på som et nødvendig onde, har mange norske ungdommer savnet skolen sin det siste året. De har savnet venner, rammer, noe meningsfullt å fylle hverdagene med, og de har savnet lærerne. Publisert: 15.09.2021 Hentet fra forskning.no