Fagartikkel Dette er viktig for barns trivsel og helse i barnehagen Nærværende og lekende voksne er viktig for at barna skal ha det fint i barnehagen. Publisert: 13.03.2024 Hentet fra Første steg 4/2023
Fagartikkel Læring i barnehagen – er det så nytt? Når vi diskuterer leik og læring i barnehagen, er ikkje diskusjonen så ny som vi trur. Publisert: 28.03.2023 Hentet fra Første steg 4/2022
Fagartikkel Snipp, snapp, snute – er samlingsstunda ute? Her er fem gode grunnar til å gjennomføre samlingsstunda i barnehagen. Publisert: 26.01.2023 Hentet fra Første steg 3/2022
Artikkel – Humor er helt nødvendig for barna Barn bruker humor for å ha det gøy og slappe av. De bruker humor for å protestere og når de er redde, sier forskere. Publisert: 07.03.2022 Hentet fra Første steg 4/2021
Fagartikkel Humor som demokratisk verktøy Humor er en viktig måte for barn å gjøre seg hørt og forstått på i barnehagen. Publisert: 01.03.2022 Hentet fra Første steg 4/2021
Fagartikkel Dette er forskjellen på normal og unormal seksuell lek hos barn Normal seksuell lek er preget av glede og nysgjerrighet, mens unormal sexlek er aggressiv og tvangsmessig. Publisert: 17.02.2022 Hentet fra Første steg 1/2021
Artikkel Ikke alt var bra med koronabarnehagen, viser forskning Mindre barnegrupper og tettere bemanning under koronatiden gjorde at barna ble sett mer enn før, viser forskning. Men ikke alle barna hadde det like bra. Publisert: 21.09.2021 Hentet fra Første steg 1/2021
Artikkel – Jeg tror barn vil leke mer enn de faktisk gjør Det sier Terje Melaas ved Universitetet i Sørøst-Norge. Han mener barnehageansatte bør leke, overraske, tulle og tøyse mer med barna. Publisert: 16.09.2021 Hentet fra Første steg 1/2021
Fagartikkel Ta glede og humor på fullt alvor Barn skal ifølge rammeplanen få oppleve glede og humor gjennom leken. Det kan gjøres ved spillopper, vitser, ordspill og kroppslig lek. Publisert: 08.09.2021 Hentet fra Første steg 4/2020
Kronikk En venn kan ikke være perfekt Vi må anerkjenne barns vennskap, fordi vennskap åpner opp verden. Publisert: 07.03.2016 Hentet fra Første steg 3/2016
Fagartikkel Barn lærer best gjennom lekfull kommunikasjon Ut fra en ontologisk og epistemologisk forståelse av kroppen som uttrykk for mening, har forfatteren studert de voksne og de yngste barna gjennom deres kroppslige uttrykk i samlingsstunder. Publisert: 18.09.2015 Hentet fra Første steg 3/2015