Artikkel God selvregulering hos barn kan avgjøre hvilke liv de får God selvregulering kan ikke bare gjøre hverdagen bedre for barna. Det kan også ha noe å si for hvordan det går med dem resten av livet. Publisert: 10.04.2024 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Artikkel Livsmestring: «kunsten å løfte seg selv etter håret» Evnen til å mestre egne liv settes nå definitivt på prøve for barn og unge i skoler og barnehager. Idealene nærhet og kontakt byttes ut med avstand og unngåelse. Isolasjon og karantene er blitt hverdagsliv for flere. Publisert: 17.05.2020 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Artikkel Hva skjer når skoler dropper karakterer i orden og atferd? Elever føler de blir mer rettferdig behandlet når de slipper å få orden- og atferdskarakterer. Lærernes holdninger til å kutte ut karakterene varierer mye mellom skoler, ifølge en rapport. Publisert: 21.12.2017 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Artikkel Lærar-elev-dialogen og elevane si læring CIESL-prosjektet ser mellom anna på korleis læraren støttar elevane sine læringsprosessar og legg til rette for utvidande dialogar. Publisert: 30.05.2017 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Artikkel Tørst etter kunnskap – om elevenes skoleengasjement Det er fantastisk å se engasjerte mennesker som brenner for det de holder på med. Men det er enda kjekkere å se barn og unge med stort engasjement. Publisert: 03.04.2017 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Artikkel På leit etter læringsmiljøet i barnehagen "Læringsmiljøet i barnehagen består av de kulturelle, relasjonelle og fysiske forholdene i barnehagen som har betydning for barns utvikling, lek og læring." Publisert: 03.11.2015 Hentet fra Læringsmiljøsenteret