Forskningskafe Forskningskafe: Øystein Gilje om læreres forskningsanvendelse Lærere som ønsker å anvende forskning har tilgang på et mangfold av ulike kilder og ressurser. Utfordringen er finne den forskningen som har relevans for hver enkelt. Og hvordan sikrer forskere at den forskningen de produserer faktisk har relevans? Publisert: 19.10.2023 Hentet fra Utdanningsforbundet
Artikkel Lærere reiste i dagevis for å skape en bedre skole for barna Allerede på 1800-tallet reiste norske lærere på skolekonferanser i utlandet. Lærerne ble lyttet til av politikerne, og de var helt sentrale for utviklingen av en mer barnevennlig skole. Publisert: 28.11.2022 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Fagartikkel Etablering og utvikling av studieenheter i spesialpedagogikk – med utgangspunkt i tre pionerers livsfortellinger Denne artikkelen bygger på intervjuer med tre fagpersoner som på ulike vis har preget etableringen og utviklingen av studieenheter i spesialpedagogikk her til lands: Palma Sjøvik, Marit Stemshaug og Edvard Befring. Publisert: 30.08.2021 Hentet fra Spesialpedagogikk 4/2019
Omtale Lærarstudentane Espen og Malene er vald ut til eksklusivt forskarprogram Espen og Malene er blant seks grunnskulelærarstudentar som på nyåret startar på Noregs første forskarlinje i grunnskulelærarutdanning. Den splitter nye forskarlinja skal motivere studentane til å følge ein forskarkarriere. Publisert: 28.01.2021 Hentet fra Høgskulen på Vestlandet
Artikkel Bygger bro mellom skolen og lærerutdanningen Forskningsprosjektet BRIDGES, der UiT deltar, skal gjøre lærerutdanningen i Norge enda bedre og mer relevant for skolene enn den er i dag. Publisert: 12.10.2020 Hentet fra UiT Norges arktiske universitet
Artikkel Har master, vil ta doktorgrad? Er du lærer i skolen, har mastergrad og går med en drøm om å ta en doktorgrad? Publisert: 12.05.2020 Hentet fra Utdanningsforbundet
Artikkel Forskning som styrker skole og lærerutdanning Hun har ledet et høyt prioritert satsingsområde på forskning innen skole og lærerutdanning ved høgskolen i fire år. Nå kan Hilde Wågsås Afdal stolt presentere resultater som vil bidra til bedre organisering og innhold av lærerutdanningen og praksisfeltet. Publisert: 16.06.2019 Hentet fra Høgskolen i Østfold
Artikkel Ønsker mer læringsfellesskap i lærerutdanningen Rektorer, praksislærere og lærerutdannere bør samarbeide tettere om både teori og praksis for å gi lærerstudentene et bedre læringsmiljø. Publisert: 05.02.2018 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Fagfellevurdert Når kunnskap blir styrende: Læreres rekontekstualisering av nye kunnskapsformer Hvordan tar lærerne i bruk ny kunnskap og setter den i sammenheng med eksisterende praksis? Publisert: 29.04.2016 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 10) 2/2016