Artikkel Språklig oppmerksom undervisning i alle fag Som lærer i et vanlig norsk klasserom møter man elever med ulik språklig, kulturell og sosioøkonomisk bakgrunn. Elevene har med andre ord svært ulike forutsetninger i møte med tekster i ulike fag. Hvordan kan lærere tilpasse skriveundervisningen i en så heterogen elevgruppe? En ny doktoravhandling undersøker hvordan lærere kan støtte andrespråkselevers lesing og skriving på barnetrinnet. Publisert: 26.01.2021 Hentet fra NAFO - Nasjonalt senter for flerkulturell opplæring
Artikkel ERC-millioner til forskning på sosial ulikhet og skoleprestasjoner Professor Henrik Daae Zachrissons prosjektidé om sosial ulikhet, barns språkutvikling og skoleprestasjoner er så god at Det europeiske forskningsrådet (ERC) gir 18,5 millioner kroner i form av det prestisjetunge stipendet ERC Consolidator Grant. Publisert: 28.11.2018 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo