Under finner du artikler sortert etter publiseringsdato.

Dansk

Dynamisk lesetest kan hjelpe barn med risiko for ordblindhet

En ny test kan med større sikkerhet enn tidligere peke ut barnehagebarn som er i risikosonen for språkvansker.

 

Vær obs på språkvansker hos barn med nattlig epileptisk hjerneaktivitet

– Når hjernen ikke hviler om natten, men fyrer av kraftig epileptisk aktivitet, kan det gå på bekostning av språket, sier forsker.

Blogg

Ny undersøkelse: Å skape varige endringer i språkferdigheter hos enspråklige barn - er det mulig?

Hvorfor er endringer i ordforråd og språkforståelse over tid så vanskelig å få til?

 

– Barn med lesevansker bør få synsundersøkelse

Mange barn med dysleksi sliter med synet. Forsker Gro Horgen Vikesdal ber foresatte være oppmerksomme på ukorrigerte synsfeil.

 

Slik skal ordforrådet til barn med Down syndrom økes

Forskere ved UiO jobber med innovative tiltak som øker ordforrådet til barn med Down syndrom.

Blogg

Å bruke ordløse bøker til språkstimulering: Hvorfor, hvordan og hvilke?

Med ordløse bøker tenker de fleste på pekebøker for små barn. I det siste har jeg fått øyene opp for de mange flotte og artige ordløse bøkene som finnes også for eldre barn. Det som er artig med

 

Testene som hjelper folk med språkvansker

Verktøy utviklet av forskergruppen for klinisk lingvistikk og språktilegnelse brukes i kartlegging av språkferdigheter hos barn og i undersøkelse og behandling av afasi i hele Norge.

Svensk — Fagfellevurdert

Språkforstyrrelse - med utgangspunkt i grammatiske utviklingsstadier

Barn med språkforstyrrelser har problemer med å tilegne seg førstespråket sitt - til tross for normal hørsel og normale kognitive evner. Tverrspråklig forskning om grammatiske problemer har vist at

Fagfellevurdert

Vokabularstimuleringstiltak for barn med Down syndrom: Hva sier forskningen?

Vokabular synes å være av avgjørende betydning for hvordan barn med Down syndrom utvikler seg og fungerer innenfor en rekke områder, som f.eks. språk- og leseferdigheter, sosial fungering samt

Fagfellevurdert

Hva er en grevlingby? En undersøkelse av hvordan nylagde sammensetninger fortolkes av personer med og uten afasi

Hvordan skjønner talere at en allergitablett er en tablett som forhindrer allergi, mens en sovetablett ikke forhindrer søvn? Bruker personer med afasi de samme strategiene som personer uten afasi når

Blogg

Hvordan avdekke språkvansker hos tospråklige?

Å avdekke om et tospråklig barn har spesifikke språkvansker vil nok alltid være forbundet med en viss usikkerhet, spesielt når man har heterogene grupper med mange ulike morsmål.

Blogg

Intensivt lesekurs: Hvem, hvordan og hvorfor (og hvorfor ikke)

Intensivt lesekurs må vel være det mest vanlige tiltaket for elever med lesevansker. Det anbefales ofte av PP-tjenesten og på «smørbrødlister» over hva læreren kan gjøre for elever med lesevansker.

Omtale

Barn som ikke tør å snakke

Et behov for å leve opp til andres forventninger er en del av årsaken. I boken forklarer Heidi Omdal hvordan voksne kan hjelpe barna ut av problemet.

 

– Dysleksi går igjen i familier

– Dysleksi går igjen i familier og hvilket språk du snakker har mye å si for hvor store lese- og skrivevansker du får, sier professor Trude Nergård Nilssen.

 

Teknologi kan redusere frafall i skolen

Denne rapporten viser at innføring av teknologi kan bygge ned barrierer i skolehverdagen, øke inkludering, trivsel og læringsutbytte. Dette kan igjen redusere frafallet og spare samfunnet for store

 

Adoptivbarn i risiko for språkproblemer

Barn som er adoptert fra utlandet kan være sårbare for å utvikle språk- og lesevansker. Det er viktig å være oppmerksom på hva barna forstår av ord og begreper allerede i barnehagen.

 

Kunnskapsoversikt over spesifikke språkvansker

Rapporten gir en kunnskapsoversikt over forskning om forebygging og avhjelping av spesifikke språkvansker hos barn og unge fra 0 til 24 år.

Blogg

Dysleksi og fonologisk bevissthet i barnehage: Hva, hvorfor, hvordan og hvem?

Fonologisk bevissthet og barnehage - en veiledende språknorm?

 

Spesifikke språkvansker – en begrepsavklaring

Denne artikkelen gir en kort oversikt over fagfeltet spesifikke språkvansker per i dag.

Blogg

Når foreldre har lesevansker eller dysleksi

Hva skjer med barn som har foreldre med lesevansker? I hvilken grad har de selv økt risiko for å utvikle slike vansker? Kan tegn på fremtidige lesevansker komme til syne allerede i barnehagen?