Blogg Pedagogiske tiltak kan gi barn bedre språkferdigheter, men hvordan tiltaket gjennomføres er avgjørende De fleste vil intuitivt tenke at stimulering av barns språk gjennom høytlesing, språkgrupper og lignende nærmest automatisk gir en effekt, og kan hjelpe barn med språkvansker. Dessverre er det ikke så enkelt. Publisert: 28.10.2020 Hentet fra Læringsbloggen
Blogg Hvordan avdekke språkvansker hos tospråklige? Å avdekke om et tospråklig barn har spesifikke språkvansker vil nok alltid være forbundet med en viss usikkerhet, spesielt når man har heterogene grupper med mange ulike morsmål. Publisert: 08.02.2017 Hentet fra Læringsbloggen
Blogg Intensivt lesekurs: Hvem, hvordan og hvorfor (og hvorfor ikke) Intensivt lesekurs må vel være det mest vanlige tiltaket for elever med lesevansker. Det anbefales ofte av PP-tjenesten og på «smørbrødlister» over hva læreren kan gjøre for elever med lesevansker. Det som kanskje ikke er like mye vektlagt er hva vi vet fra forskning om dette tiltaket. Hvem skal med? Hvorfor skal det være intensivt, er det bedre enn å trekke det ut over tid? Hvor lenge skal det vare? Hva skal det inneholde? Publisert: 26.01.2017 Hentet fra Læringsbloggen
Artikkel – Dysleksi går igjen i familier – Dysleksi går igjen i familier og hvilket språk du snakker har mye å si for hvor store lese- og skrivevansker du får, sier professor Trude Nergård Nilssen. Publisert: 13.10.2016 Hentet fra UiT Norges arktiske universitet
Fagartikkel Fonologisk bevissthet og matematikkvansker Denne artikkelen er basert på data som ble samlet inn i det såkalte Hå- prosjektet, et samarbeidsprosjekt mellom Hå kommune og Institutt for spesialpedagogikk ved Universitetet i Oslo. Under hele prosjektperioden var hovedfokus rettet mot matematisk kompetanse sett i lys av elevenes utvikling av privat tale (privat taleinternalisering). Publisert: 02.02.2012 Hentet fra Spesialpedagogikk 1/2012