Fagartikkel Auditiv lytting og læring Forfatteren av denne artikkelen mener at auditiv lytting og læring bør bli mer benyttet som et pedagogisk verktøy i skolen. I dag dreier mye av undervisningen seg om pedagogikk der synssansen og det visuelle perspektivet er det mest dominerende i undervisningen. Mer vekt på auditiv lytting vil være en fordel for elever med synsvansker, men også andre elever vil ha nytte av en slik undervisningsform. Publisert: 09.03.2023 Hentet fra Spesialpedagogikk 3/2022
Artikkel Maya kom i gode spor Ytterst på Senja, i Gryllefjord, bor en liten syrisk familie som nå kan smile og være trygge. Men slik har det ikke alltid vært. Med ei lita jente med synsvansker og sammensatte utfordringer ble starten for Maya (8) og familien alt annet enn enkel. Publisert: 25.03.2021 Hentet fra Statped
Fagartikkel Når øynene virker, men hjernen ikke forstår Det var foreldrene som først la merke til at det var noe galt med synet til Emil. Publisert: 24.02.2021 Hentet fra Utdanning og Utdanningsnytt.no
Artikkel Et samkjørt lag når vanskene blir komplekse Anine (9) er blind, har autismespekterforstyrrelse og kognitive og store helsemessige utfordringer. Men Anine er mer enn komplekse vansker. Hun har også noen unike ressurser. Publisert: 23.02.2021 Hentet fra Statped
Blogg Ny undersøkelse: Skyldes dysleksi problemer med syn og symmetri? Ny studie lanserte ny forklaring på dysleksi og fikk mye oppmerksomhet for dette. Men bør den velte vår oppfatning om at dysleksi er en språkbasert vanske?, spør Monica Melby-Lervåg. Publisert: 23.10.2017 Hentet fra Læringsbloggen