Fagfellevurdert Tidlig språkkartlegging, til barnets beste? Kartlegging av barnehagebarns språk er et tema som vekker sterke følelser og engasjerer mange individer og fagmiljøer. Argumentene som brukes for eller mot språkkartlegging i barnehagealder har ofte grunnlag i ulike faglige og ideologiske ståsteder, og debatten domineres gjerne av polariserte ytterpunkter. Denne artikkelen drøfter språkkartleggingens rolle i praktisk pedagogisk og spesialpedagogisk virksomhet i lys av prinsippet «til barnets beste». Publisert: 30.09.2018 Hentet fra Norsk Tidsskrift for Logopedi Logopeden 4/18
Fagfellevurdert Kartlegging av narrative ferdigheter hos simultant tospråklige: Evaluering av LITMUS-MAIN verktøy I denne artikkelen undersøker Yulia Rodina et nytt instrument, LITMUS-MAIN, som er utviklet spesielt for å kartlegge narrative ferdigheter hos tospråklige førskole- og skolebarn. Hva slags potensiale har LITMUS-MAIN? Publisert: 30.09.2018 Hentet fra Norsk Tidsskrift for Logopedi 2/2018
Fagfellevurdert Innhold i bildebeskrivelser: Normalspråklig variasjon hos voksne For å kartlegge språk- og kommunikasjonsferdigheter hos personer med språkvansker på en best mulig måte trenger vi et bredt grunnlag av observasjoner. Både strukturerte, formelle tester og friere former for språkproduksjon som fortellinger og beskrivelser gir oss informasjon om språk- og kommunikasjonsvanskene hos den enkelte. Publisert: 01.10.2017 Hentet fra Norsk Tidsskrift for Logopedi 3/2017