Kronikk Vi trenger et felles løft for norske barns leseferdigheter 8. september er det FNs internasjonale dag for lese- og skriveferdighet. I Norge er vi vitne til en alarmerende utvikling i barns leseferdigheter. Nå må vi alle ta et krafttak, skriver senterleder Kjersti Lundetræ ved Lesesenteret. Publisert: 03.10.2023 Hentet fra forskning.no
Kronikk En sjuer er ikke løsningen på problemet med karakterinflasjon Det er grundig dokumentert i en lang rekke undersøkelser at jo mer skjønnsmessig vurderinger er, desto vanskeligere er det å oppnå troverdige vurderinger av prestasjoner og ferdigheter. Publisert: 15.11.2022 Hentet fra forskning.no
Kronikk Selv våren 1940 fikk privatistene vitnemål KRONIKK: Norge lyktes under krigen å legge til rette for at privatister kunne få sine vitnemål fordi enkelte retningslinjer i skolebyråkratiet ble lagt bort til fordel for handlingsrom og kreative løsninger. Publisert: 08.04.2020 Hentet fra forskning.no
Kronikk Urettferdig sensur på eksamen KRONIKK: Sensorer er som andre mennesker - de gjør feil. Heldigvis finnes det en rekke grep for å redusere feil i karaktersetting på eksamen Publisert: 03.01.2019 Hentet fra forskning.no
Kronikk Skoletester har stor betydning for barns utdanning og fremtid Det er oppsiktsvekkende at en som innehar stillingen med høyest akademisk rang i Norge synes at dokumentasjon på testkvalitet ikke trenger å være publisert for å være tilstrekkelig. Publisert: 10.04.2018 Hentet fra forskning.no
Kronikk Me treng betre dokumentasjon på testar i skolen Morgenbladet og forskarar seier meir enn forskinga gir grunnlag for. Publisert: 05.04.2018 Hentet fra forskning.no
Kronikk Hvordan påvirker standardisering og måling barnevernet? Noen av dem som jobber i barnevernet, føler seg tryggere. Andre er bekymret for at unike familier blir målt opp mot samme mal. Publisert: 28.11.2017 Hentet fra forskning.no
Kronikk At skulen er liten, garanterer ikkje at han er god Elevene i Sogn og Fjordane ligger på topp i nasjonale prøver. Noen hevder dette er fordi skolene i fylket er små. Resultatene fra prosjektet Lærande Regionar viser at dette ikke stemmer. Publisert: 04.09.2017 Hentet fra forskning.no