Under finner du artikler sortert etter publiseringsdato.

 

Ungdata junior gjennomført for første gang

6 500 barn i Bærum og Asker forteller at de har det veldig bra og lever aktive liv. Men det er også barn som mangler venner og som gruer seg til å gå på skolen. Dette viser de første Ungdata

 

Frafall på videregående starter hjemme

- Ungdoms livssituasjon og deres deltakelse både i og utenfor skolen er avgjørende for om de faller fra, eller gjennomfører videregående skole. Det sier forskere som følger ungdom i Telemark.

 

Hunnkjønnord kan forsvinne fra norsk

Små barn i Trondheim sier «jenten», og Tromsøbarn sier «en jente». Grammatisk hunkjønn ser ut til å kunne bli erstattet av hannkjønnsord. Nå skal forskere se på årsaken.

 

Ansatte i barnehagen: Har for liten tid med de minste barna

– De små barna under tre år får ikke den roen og tilstedeværelsen fra de voksne som de behøver i barnehagehverdagen, sier førsteamanuensis Nina Winger ved Institutt for barnehagelærerutdanning ved

Fagfellevurdert

Frihet, fantasi og utfoldelse: En studie av estetiske arbeidsformer i lærerutdanningene

Denne artikkelen undersøker hva slags forståelse lærerutdannere og lærerstudenter har av estetiske arbeidsformer i undervisningen i lærerutdanningene.

Fagfellevurdert

Bærekraftig utvikling, tverrfaglighet og dybdelæring: fra big ideas til store spørsmål

Det er tvilsomt om fokusering på «big ideas» og kjerneelementer i fagene vil lede til en tverrfaglig, systemisk forståelse og kompetanse som er nødvendig for å leve bærekraftige liv i framtidens

Dansk

Dynamisk lesetest kan hjelpe barn med risiko for ordblindhet

En ny test kan med større sikkerhet enn tidligere peke ut barnehagebarn som er i risikosonen for språkvansker.

 

Dette er de beste tiltakene mot mobbing

Vi har bedt flere forskere ved Høgskolen i Oslo og Akershus (HiOA) om å gi oss de tiltakene som har best effekt i kampen mot mobbing.

Fagfellevurdert

På vei mot en ny forståelse av mobbing i et folkehelseperspektiv

God helse fremmer læring og utvikling, og utdanning er viktig for fremtidsutsikter, sosial posisjon og helse som voksen. Mobbing er en av de sterkeste indikatorene på manglende inkludering.

 

Hvordan kan vi få en jevnere kjønnsdeling i høyere utdanning?

I en ny rapport fra Institutt for pedagogikk konkluderes det med at det er mulig å få til en bedre kjønnsbalanse i høyere utdanning, men det finnes ingen "quick fix" på problemet.

 

Elever som strever med leseflyt og «den andre leseopplæringen»

Mange er opptatt av at elever skal ha høy nok lesehastighet. Men det er slett ikke sikkert at en elev som leser med høy hastighet har god leseflyt og leseforståelse. Man bør derfor jobbe med

 

Hva prøver babyen å fortelle deg?

Klarer foreldre å skjønne hva babyen deres prøver å si? For å lære mer om dette har en forskningsgruppe ved UiT laget sin helt egne bildedatabase med babyers ansiktsuttrykk.

 

Når tall blir et mareritt

Til tross for at en av fire strever med matematikk, finnes det ingen gode forskningsbaserte undervisningsopplegg for disse barna. Masterstudenter setter nå matematikkvansker på agendaen.

 

Hva er musikk godt for?

De ønsker å utfordre stereotype oppfatninger og øke refleksjonen rundt musikkens antatte virkninger.

Kronikk

La barna få lære flere språk fra første klasse

- Det finnes ingen gode grunner til å utsette innføring av fremmedspråkopplæring så lenge som vi gjør nå.

 

Vennskap mellom små barn kan beskytte mot ADHD

Mangel på venner i barnehage eller skole kan gi konsentrasjonsvansker, nedsatt evne til å mestre sinne, og økt forekomst av ADHD-symptomer.

 

Tegneserier kan gi barn mer leselyst

– Lærerne må prøve å finne noe som fenger barna slik at de har lyst til å lese videre, mener forsker.

 

Kjønnsrollene lever i beste velgående i norske barnehager

Barnehageansatte forventer at guttene skal være fysiske og aktive i leken, mens jentene i større grad skal være stille og rolige, viser ny studie.

 

Skal utforske og lære å ta i bruk digital teknologi i læringssituasjoner

Flere studier påpeker at det er et stort gap mellom hva lærerstudenter tilegner seg av digital kompetanse og hva slags behov det er i skolen. Det skal Digitalt didaktisk verksted (DDV), som har hatt

 

Digitale steg mot fremtidens skole

Klok bruk av teknologi i klasserommet kan gi elevene nye muligheter for meningsfull deltakelse i skoleaktiviteter. Det er erfaringen til forskere som har fulgt tre ungdomsskoler hvor PC-en er en del

Type

Artikkeltema

Artikkelkilde

Artikkelforfatter