Under finner du artikler sortert etter publiseringsdato.

 

Hva prøver babyen å fortelle deg?

Klarer foreldre å skjønne hva babyen deres prøver å si? For å lære mer om dette har en forskningsgruppe ved UiT laget sin helt egne bildedatabase med babyers ansiktsuttrykk.

 

Forskningsbasert studieteknikk på 1-2-3

Hvordan du bør jobbe som student? Her kan du lese forskningsbaserte læringsteknikker utviklet ved UiT Norges arktiske universitet. Rådene angår både konkrete studieteknikker og mer generelle råd for

 

Varierende kjønnsbalanse i akademia

Flere kvinner enn menn søkte på høyere utdanning ved norske læresteder til høsten 2017. Hvordan farger dette likestillingskampen og hvilke hindringer henger igjen fra gammelt av som kvinner fortsatt

 

Reaidu – nytt nettverktøy for lærere og studenter

For å gi lærere og lærerstudenter bedre undervisningsverktøy om samer som urfolk i Norge, lager UiT nettstedet Reaidu.

Omtale

Aktualiserer barnevernets rollekompleksitet i små distriktskommuner

Kan barns rettssikkerhet ivaretas av små barneverntjenester? Og hjelper det med interkommunalt samarbeid om store tjenester?

 

- Internatskolene endret det samiske språket

Internatskolene i nord skapte varige endringer i det samiske språket, viser ny forskning fra UiT Norges arktiske universitet.

 

Skoleflinke finner seg ikke til rette i skolen

Elever med gode karakterer opplever seg ikke faglig inkludert i norsk skole. Elever som ikke presterer godt i skolen opplever det samme.

 

Voldsutsatte barn blir ikke tilstrekkelig hørt

Fersk studie viser at barn sjelden høres ved behandling av vold i familien.

 

Jenter med autisme sliter mer enn gutter

En ny studie på barn som senere får autismediagnosen, viser at allerede på småbarnsstadiet har jentene tydelige symptomer på diagnosen de skal få.

 

– Dysleksi går igjen i familier

– Dysleksi går igjen i familier og hvilket språk du snakker har mye å si for hvor store lese- og skrivevansker du får, sier professor Trude Nergård Nilssen.

 

– Lærer mer med lávvu-matematikk

Johan Nikolai Triumf likte ikke matematikk før han fikk jobbe praktisk med faget. Nylig underviste tiendeklassingen andre elever i lávvu-matematikk under Forskningsdagene i Tromsø.

Omtale

– Er utfordrende barn skolens avfall?

Ny forskning stiller spørsmål om skolen ser på utfordrende elever som skolens avfall, som noe de helst ville vært foruten.

 

Skumlesere og dypdykkere dropper ut fra studier like ofte

Forskning fra UiT viser at studenter som går dypt inn i pensum ikke har større sjanse for å gjennomføre studiene enn andre.

 

Nederlandsk forskning på lærerutdanningene ved UiT

Den 5-årige masteren i grunnskolelærerutdanning ved UiT vekker oppsikt internasjonalt. Nederlandske Paulette van der Voet har valgt å forske på den.

 

Utviklet unik kommunikasjon gjennom lek

Tospråklige samiske barn har gjennom flere generasjoner utviklet en helt egen måte å kommunisere på gjennom rollelek.

 

Hva påvirker ungdommens utdanningsplaner?

Ungdom blir ikke støttet av venner når det kommer til utdanning og ambisjoner

Omtale

Dysleksistudien i Tromsø

Dysleksi ikke er begrenset til skriftspråkvansker. Longitudinelle studier har vist at barn som senere får lese- og skrivevansker har en rekke karakteristiske ”symptomer” allerede i førskolealder.

 

ADHD-diagnoser kan skjule overgrep

Atferdsdiagnoser som ADHD hos barn kan skjule at de egentlig er utsatt for vold og seksuelle overgrep.