Under finner du artikler sortert etter publiseringsdato.

Blogg

Er psykisk helse en privatsak?

Vi lever i en tid da kjendiser og vanlige ungdommer forteller om angst og depresjoner i beste sendetid. Trenger vi at unge og gamle bretter ut sitt innerste og private i all offentlighet? Har det

Blogg

Fartsblind leseopplæring

Når man skal vurdere elevers leseferdighet, bør man vurdere andre ting enn hvor raskt de leser, skriver universitetslektor Edle Bentsen.

Blogg

Å sette ord på følelser

Å sette ord på følelser er viktig for alle elever, både enspråklige og flerspråklige. Derfor er det viktig at elever får bygget opp dette ordforrådet. Anna Fiske gir oss god støtte til dette arbeidet

Blogg

Ny undersøkelse: Skyldes dysleksi problemer med syn og symmetri?

Ny studie lanserte ny forklaring på dysleksi og fikk mye oppmerksomhet for dette. Men bør den velte vår oppfatning om at dysleksi er en språkbasert vanske?, spør Monica Melby-Lervåg.

Blogg

Seks gode grunner til å lese (og gjøre) Cochrane/Campbell systematiske oversikter

Oversikter som systematiserer forskning blir stadig viktigere.

Blogg

Effektstudier i utdanning: Fem forskningsfeller

- Fem faktorer bør adresseres for å få pålitelig kunnskap om effekten av et tiltak i barnehage og skole.

Blogg

God start for samarbeidet mellom hjem og skole

Skolen har hovedansvaret for at samarbeidet med hjemmet fungerer, men kanskje er det i hjemmet den viktigste jobben gjøres?

Blogg

“Spesialundervisning virker ikke”- stemmer det egentlig?

I sommer hadde NRK et innslag med professor Peder Haug om at spesialundervisning fungerer dårlig og ikke etter intensjonene. Tilsvarende medieoppslag gjentar seg med jevne mellomrom, og at

Blogg

Ny undersøkelse: Å skape varige endringer i språkferdigheter hos enspråklige barn - er det mulig?

Hvorfor er endringer i ordforråd og språkforståelse over tid så vanskelig å få til?

Blogg

Har du et trygt og godt skolemiljø?

Endringene i Opplæringsloven kapittel 9a, som trådde i kraft 1. august 2017, diskuteres. Er de til elevenes beste eller blir elevens rettigheter svekket?

Blogg

Psykososialt team på skolen er en god ide

En ny rapport foreslår at skoler bør opprette ressursteam som kan følge opp barn som har vært utsatt for mobbing. Teamene kan også jobbe med et inkluderende læringsmiljø.

Blogg

Når maten tar kontroll

Hvordan kan vi som jobber i skolen være til hjelp for elever som har, eller er i ferd med å utvikle, anoreksi eller andre former for spiseforstyrrelser?

Blogg

Russetiden – en opplevelse av tilhørighet?

Kan engasjementet som russetiden skaper på tampen av 13 års skolegang starte mye tidligere og være en del av skolens daglige virke? – Ikke bare ved skolestart eller slutt, men gjennom hele skoleløpet?

Blogg

Hvorfor har mange barn vansker med både lesing og matematikk?

Både lærere, PP-rådgivere og andre som arbeidet tett med barn som har utfordringer på skolen har nok ofte observert at mange barn som strever med lesing også har vansker med matematikk. Hvor vanlig

Blogg

Forskningsbasert matematikkundervisning: Hva skal til for å sikre grunnleggende forståelse?

Mye fokus har vært rettet mot forskningbaserte språk og lesetiltak i barnehage og skole. Det er imidlertid svært gode grunner til at vi også bør fokusere mer på matematikk. I disse dager starter vi

Blogg

En "guttekrise" i skolen?

- Forklaringene på en såkalt “guttekrise” er sammensatte og komplekse. Det betyr at løsningene også er sammensatte og komplekse, skriver Monica Melby-Lervåg.

Blogg

Så mye å lese, så liten tid: Kan hurtiglesing hjelpe?

- For å vurdere effekten av hurtiglesing, er det viktig å forstå hvordan lesing foregår.

Blogg

Merittering i utdanning er i ferd med å bli en realitet

Hva er avgjørende for at merittering av utdanningsfaglig kompetanse skal bidra til å fremme god læring og heve status på utdanning?

Blogg

Å bruke ordløse bøker til språkstimulering: Hvorfor, hvordan og hvilke?

Med ordløse bøker tenker de fleste på pekebøker for små barn. I det siste har jeg fått øyene opp for de mange flotte og artige ordløse bøkene som finnes også for eldre barn. Det som er artig med

Blogg

Observasjon av samspill som aktivitetsplikt i skolen

Den dagen alle lærere jevnlig bruker tid på observasjon av samspill, tror jeg mobbetallene går ned.