Under finner du artikler sortert etter publiseringsdato.

Kronikk

Skoletester har stor betydning for barns utdanning og fremtid

Det er oppsiktsvekkende at en som innehar stillingen med høyest akademisk rang i Norge synes at dokumentasjon på testkvalitet ikke trenger å være publisert for å være tilstrekkelig.

Kronikk

Ikke fjern ballspill og idrettsaktiviteter fra gymmen

88,6 prosent av norske skoleelever liker det som skjer i kroppsøvingstimene. Likevel kan det se ut som om mange nå vil snu faget på hodet.

Kronikk

Me treng betre dokumentasjon på testar i skolen

Morgenbladet og forskarar seier meir enn forskinga gir grunnlag for.

Kronikk

Fire kjennetegn på en leksebevisst skole

– En leksebevisst skole kan være det samme som en leksefri skole, skriver førsteamanuensis Kjersti Lien Holte i denne kronikken.

Kronikk

Innetid og sittelekeplasser hemmer barnas utvikling

Tradisjonelt har de nordiske barnehagene vektlagt utetid og lek. Det finnes gode grunner for å fortsette med dette. Barns væremåte er å være lekende, utforskende og i bevegelse. Men utetid i seg selv

Kronikk

Viktig å diskutere barnehagekvalitet, selv når voksne kan bli støtt

Barnehageforskning er et minefelt i et land der nesten alle barn er i barnehage. Mange aktører ønsker helst å få bekreftet at alt står bare bra til.

Kronikk

Vil det være nyttig å utfordre de bestående maktstrukturene innenfor psykisk helsehjelp?

Må vi ha tilgang til stigmatiserende eller statiske diagnoser for å kunne bistå mennesker som en eller annen gang i livet søker bistand for sine livsutfordringer?

Kronikk

Når helseformidling går på troverdigheten løs – hvem skal vi tro på da?

Forskere og helsepersonell ser ut til å ha en tendens til å trekke egne slutninger om hva resultater fra studier egentlig betyr. Problemet oppstår når de går ut med dette i mediene.

Kronikk

Vi må ta vår del av ansvaret når doktorgradene ikke blir ferdige

De som tar doktorgrad i Norge er motiverte og ofte blant de beste studentene. Når så mange likevel ikke blir ferdige, må utdanningsinstitusjonene gjøre noe annerledes.

Kronikk

Vi må forstå matematikk, ikke bare pugge

Ferske lærerstudenter mangler ofte matematisk forståelse. Prosessen med å forstå matematikk krever lenger modningstid enn lærerutdanningen kan tilby.

Kronikk

Ukritisk malbruk i barnevernet?

Barnevernet bruker i økende grad kartleggingsmaler. Dette kan gi oversikt over risikofaktorer knyttet til barnet, familien og omgivelsene. Kronikkforfatterne påpeker at de malstyrte undersøkelsene

Kronikk

Skjønn alene er ikke godt nok i barnevernet

Gale beslutninger av barnevernet er en fare for barnas og familiens rettssikkerhet. Derfor trenger vi en nasjonal standard for barnevernsundersøkelser.

Kronikk

Raskere bokstavlæring er god opplæring, også for elever som strever

Å lære førsteklassingene to bokstaver i uka, er ikke å dure gjennom alfabetet på kortest mulig tid. Raskere bokstavprogresjon handler om å gi elevene tilgang til skriftspråket, å gi dem anledning til

Kronikk

Hvordan påvirker standardisering og måling barnevernet?

Noen av dem som jobber i barnevernet, føler seg tryggere. Andre er bekymret for at unike familier blir målt opp mot samme mal.

Kronikk

Trenerne i den akademiske maraton

Vi har alle sett hvor viktig trenerne er for at idrettsutøvere skal prestere best mulig, men hvor viktig er «trenerne» for de som legger ut på et fireårig doktorgradsløp?

Kronikk

Psykiske plager i ungdomsårene setter varige spor

Tok mindre utdanning og endte opp med lavere inntekt som voksne.

Kronikk

Kommer kjønnsbalansen av seg selv når det er nok kvinner å ta av?

Vi behøver ikke endre på kvinnene i akademia, men på organisasjonene, skriver Ingvil Hellstrand og Marit Aure. De foreslår at forskere får ekstra tid til faglig jobbing etter fødselspermisjoner.

Kronikk

Me treng meir god sakprosa for barn og unge

Å kutte i støtta til sakprosaen kan ramme elevar som slit med lesing. Me treng meir god sakprosa for barn og unge, ikkje mindre.

Kronikk

Rekne-videoar bør bli framtidas mattelekser

Kunnskapsministeren har sendt norske lærarar tilbake på skulebenken for å bøta på svake matteresultat. Men medan læraren er vekke for å ta vidareutdanning, blir det eigentlege problemet att i

Kronikk

La barna få lære flere språk fra første klasse

- Det finnes ingen gode grunner til å utsette innføring av fremmedspråkopplæring så lenge som vi gjør nå.

Type

Artikkeltema

Artikkelkilde

Artikkelforfatter