Under finner du artikler sortert etter publiseringsdato.

Omtale

Lek for lekens egen skyld

Hun ønsker å vise hvordan voksne kan beskytte, bekrefte og berike barns spontane lek i barnehagen.

Omtale

Hva betyr familierisiko og hjemmemiljøet for barn med lese- og skrivevansker?

Dysleksi og andre språklige vansker er i høy grad arvelige. Zahra Esmaeeli forsker på hva man kan gjøre for barn som er i risikosonen.

Omtale

Individuell veiledning på barnetrinnet

Ny doktoravhandling om hva læreren gjør når elevene arbeider individuelt i norsktimene.

Omtale

Doktorgrad om blogging i klasserommet

Arne Olav Nygards doktorgradsavhandling viser at bruk av digitale hjelpemiddel kan gi ein type læring ein ikkje ville fått med meir tradisjonelle undervisingsmetodar.

Omtale

Fysisk aktivitet trigger glede og anerkjennelse for astma-barn

Deltakelse i fysisk aktivitet gjør noe positivt med astma-plagede barn – både med selvbildet og med anerkjennelsen fra andre barn.

Omtale

Økning i utdanningsforskning

Omfanget av utdanningsforskningen i Norge fortsetter å øke. Totalt ble det brukt 1,38 mrd. kr på utdanningsforskning i 2015.

Omtale

Litteraturfagets plass i skolen

Noen mener at litteraturarbeidet i skolens norskfag er og bør være noe helt annet enn i høyere utdanning og akademia. Men Aslaug Fodstad Gourvennecs ph.d.-arbeid viser at skoleelever må få jobbe med

Omtale

Skolebasert kompetanseutvikling

Høgskolelektor Unni Høsøien gir tips til utviklingsprosess på egen arbeidsplass.

Omtale

Forsker på barn og unge i krise

Da Pål Roland jobbet i barne- og ungdomspsykiatrien, ville han forstå mer av det de unge slet med. Derfor begynte han å forske på barn og unge som går gjennom livskriser.

Omtale

Hva er en god modell for fagopplæring for innvandrere?

Det er ikke en enkelt faktor som avgjør hva som gir en god modell for fagopplæring for innvandrere. Det er flere avgjørende faktorer, og de må virke sammen på en god måte.

Omtale

Nynorsk barnelitteratur i barnehagen

Studenter som har arbeidet med nynorske barnebøker, blir mer positive til å lese nynorsk barnelitteratur i barnehagen senere.

Omtale

Ny bok: God leseplanlegging

Mange lærere får en aha-opplevelse når de planlegger undervisningen «baklengs». Det er prinsippet bak den nye boka «God leseplanlegging», som gir en rød tråd – fra målene i læreplanen til

Omtale

Prøver ut Ungdata Junior

Hvordan er det å være barn i dag? I et splitter nytt forskningsprosjekt blir nå over 7 000 barn mellom 10 og 12 år i Asker og Bærum invitert til spørreundersøkelsen Ungdata Junior.

Omtale

Kulturarv, tradisjoner og verdier

Førstelektor Halldis Breidlid skriver om hvordan kulturarv og verdier forstås og framstilles i skolens sentrale styringsdokumenter.

Omtale

Forskere utvikler målemetode for ungdommers tilpasningsevne

Daglig utsettes vi for situasjoner der vi må tilpasse oss. Vi lærer av våre erfaringer, men hvor godt?

Omtale

Digital dømmekraft

Når barn og unge er heldigitale, må arbeidet med digital dømmekraft også være en naturlig del av skolehverdagen.

Omtale

Barn som ikke tør å snakke

Et behov for å leve opp til andres forventninger er en del av årsaken. I boken forklarer Heidi Omdal hvordan voksne kan hjelpe barna ut av problemet.

Omtale

Om ungdom og utenforskap i Norden

Av Nordens nesten fem millioner innbyggere i alderen 16-29 år, er det en urovekkende andel som faller utenfor. Hvordan kan man motvirke at unge mennesker som hopper av utdannelsesløp, sliter med å

Omtale

Lærere trenger mer kunnskap om teknologi

På få år har skoler og barnehager fått store mengder nettbrett og andre digitale verktøy. Et nytt EU-prosjekt skal se på hvilke krav dette stiller til lærerutdanningen.

Omtale

Aktualiserer barnevernets rollekompleksitet i små distriktskommuner

Kan barns rettssikkerhet ivaretas av små barneverntjenester? Og hjelper det med interkommunalt samarbeid om store tjenester?