Under finner du artikler sortert etter publiseringsdato.

Omtale

Syv verktøy for veiledning av nye lærere

I et nytt prosjekt skal forskere jobbe frem verktøy som skal støtte nye læreres utvikling i yrket.

Omtale

Disputerer på finske skolebarns matte-tenkning

Finske skoleelever har hatt svært gode resultater i internasjonale undersøkelser som PISA. Hvordan tenker de matte?

Omtale

Disputerer på overgangen fra studenter til mattelærere

Denne avhandlinger viser hvordan matematikklæreridentiteten endres i overgangen fra utdanning til yrkesdebut.

Omtale

Risikolek for de yngste

Første norske doktorgrad om risikolek for ett til treåringer i barnehage.

Omtale

Fleire kommunar gjennomfører Ungdata junior

I 2018 vil fleire kommunar gjennomføre Ungdata junior-undersøkingar.

Omtale

Nytt Nordic Centre of Excellence skal forske på kvalitet i undervisning

Senteret Quality in Nordic Teaching (QUINT) vil bidra til ny innsikt i undervisning og læring ved å studere klasserom på tvers av de nordiske landene.

Omtale

Du må kalle en spade for en spade

Torild Marie Olsen anbefaler de voksne i barnehagen å si løvetann om løvetannen. Språklige forenklinger utvider ikke barnas ordforråd, mener språkforskeren som nylig disputerte for doktorgraden.

Omtale

Kreativitet i skolen

Lærere får tips til hvordan skolen kan bli mindre kjedelig.

Omtale

Voksnes regi står i veien for barna

Barnehagepedagogenes bestrebelser på å ordne og strukturere de yngste barnas lek og samvær i barnehagen kan stå i veien for barnas egne initiativ. Det kommer fram i Dag Øystein Nomes ferske

Omtale

Lærerstyrte skriveprosesser

Ny doktorgrad viser at lærerne ikke bare bør gi elevene skriverammer eller modelltekster, men la skrivearbeidet inngå i en lærerstyrt prosess på skolen

Omtale

Norsk-russisk samarbeid skal gi betre barnehagelærarar

Både dei norske og dei russiske barnehagelærarstudentane fikk kultursjokk etter å ha besøkt barnehagar i dei respektive landa. No skal desse erfaringane bidra til å gjere barnehagelærarutdanninga

Omtale

HVL får senter for barnehagerelevant forsking

HVL har fått tildelt rundt 25 millionar kroner til eit nytt senter for barnehagerelevant forsking.

Omtale

Jubler for barnehagesenter til UiS!

UiS blir tildelt 25 millioner til et nytt senter for barnehageforskning. – Dette er en gledelig nyhet som vil ha stor betydning for barnehagebarn i Norge, sier rektor Marit Boyesen.

Dansk — Omtale

Selvbestemmelse giver elever lyst til at lære

Vi har for lengst avskaffet den dystre, gammeldagse skolen preget av kjeft, mas og styring, men det kan fremdeles være vanskelig å motivere barna til å lære. Forskningen har svarene; de må "bare"

Omtale

Forsker på stress blant ungdom

Forskergruppen Idrett og helsepsykologi har gjennomført stressforsøk på 18–19-åringer. De vil finne ut om positiv eller negativ tilbakemelding påvirker forventningen ungdommene har til resultatet på

Omtale

Tverrfaglig samhandling gir flyt i behandlingsforløpet

Bedre tverrfaglig samhandling, bedre tilrettelagte tjenester og flyt i behandlingsforløpet skal bidra til et bedre liv for barn og unge med nevrologiske utviklingsforstyrrelser og familiene deres.

Omtale

Kan økt satsing på helsesøstre gi bedre læringsmiljø i skolen?

Hva skjer når kommuner får mer midler til å bruke på helsesøstre i skolen? Forskere fra NIFU skal i samarbeid med Læringsmiljøsenteret og Folkehelseinstituttet undersøke dette.

Omtale

Lek for lekens egen skyld

Hun ønsker å vise hvordan voksne kan beskytte, bekrefte og berike barns spontane lek i barnehagen.

Omtale

Hva betyr familierisiko og hjemmemiljøet for barn med lese- og skrivevansker?

Dysleksi og andre språklige vansker er i høy grad arvelige. Zahra Esmaeeli forsker på hva man kan gjøre for barn som er i risikosonen.

Omtale

Individuell veiledning på barnetrinnet

Ny doktoravhandling om hva læreren gjør når elevene arbeider individuelt i norsktimene.

Type

Artikkeltema

Artikkelkilde

Artikkelforfatter